Tržby 50 největších obchodníků v ČR loni poprvé stagnovaly

Praha - Tržby 50 největších tuzemských obchodníků v loňském roce poprvé v historii nevykázaly růst a stagnovaly na úrovni 444 miliard korun. Nejvíce peněz loni v Česku utržila společnost Tesco Stores ČR, jejíž odhadované tržby činily 45 miliard korun. Vyplývá to z žebříčku 50 největších obchodníků, který dnes zveřejnila společnost Incoma GfK a časopis Moderní obchod.

Ještě v roce 2009 tržby padesáti největších obchodníků meziročně vzrostly o deset miliard korun na 445 miliard korun a v předchozích letech bylo tempo jejich růstu rychlejší. Analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK uvedl, že loňský výsledek tedy znamená přechod od růstové tendence ke stagnaci.

Problém není přitom ani tak v tom, že by lidé kupovali méně, ale spíše v tom, že si zvykli čekat až na slevy. „Zboží se prodalo přibližně stejně, ale velká část toho zboží mnohem více než v předchozích letech se prodávala ve slevách, což znamená, že obchodníci utržili za stejné zboží méně,“ popsal v rozhovoru pro ČT24  jednatel společnosti Incoma GfK Tomáš Drtina.

Rozhovor s Tomášem Drtinou (zdroj: ČT24)

Zastavení růstu tržeb podle Skály souvisí s hospodářskou krizí, kvůli které Češi méně utráceli. Nepříznivý vliv na tržby ale mělo také utlumení investiční aktivity obchodníků, kteří sítě prodejen kvůli krizi nerozvíjejí tak rychlým tempem jako v předchozích letech. „Vývoj trhu proto neměl podobnou dynamiku jako v předchozích letech,“ podotkl.

Na součanou situace na trhu nejvíce doplácí zboží, bez kterého se lidé mohou obejít. Odkládají tak například nákupy nejrůznějšího vybavení domácnosti, nábytku nebo spotřební elektroniky.

Stagnace tuzemského trhu se projevuje i na vývoji jeho koncentrace. Deset největších obchodníků mělo loni na celkovém trhu rychloobrátkového zboží 66procentní podíl, který vykázali i o rok dříve. Stagnuje také jejich podíl na celkových tržbách padesáti největších obchodníků.

Vydáno pod