Farmářské trhy se budou řídit vlastním kodexem

Praha - Poctiví zemědělci prodávající své zboží na farmářských trzích se budou řídit kodexem, který dnes zveřejnilo ministerstvo zemědělství. V jejich nabídce bude hlavně zboží daného regionu. Dobrovolný kodex umožňuje provozovatelům pustit na trhy prodejce z ostatních regionů Česka i ze zahraničí. Zahraniční zboží bude muset být označeno zemí původu. Farmářské trhy, na nichž zemědělci či malovýrobci potravin nabízejí své produkty, se staly hitem loňského roku. V Česku jich funguje už více než stovka, z toho zhruba čtvrtina v Praze.

Hlavním cílem kodexu, který dnes na tržišti na Kubánském náměstí v Praze ministr zemědělství Ivan Fuksa symbolicky přitloukl na dřevěnou vývěsku, je přispět k lepší orientaci spotřebitelů. Dokument má rovněž posílit důvěru zákazníků, že získají skutečně to, co trhy slibují, tedy čerstvé, kvalitní potraviny přímo od domácích výrobců. Na vzniku dokumentu pořadatelé trhů spolupracovali s Asociací krajů, Svazem měst a obcí či Sdružením místních samospráv.

Ivan Fuksa, ministr zemědělství

„Dobrý a kvalitní organizátor má zájem na tom, aby tu byli prodejci farmáři a malopěstitelé, aby sem nepřišel nějaký překupník, který to nakoupí v supermarketu a vydává to za farmářské.“

Komentář Ivana Fuksy (zdroj: ČT24)

Přistoupení organizátorů trhu ke kodexu bude zcela dobrovolné. V minulosti se však vyskytly případy, kdy prodejci klamali zákazníky. Překupníci na trzích nabízeli zboží, které předtím pořídili ve velkoobchodě, a vydávali je za čerstvý výrobek přímo od pěstitele či regionální specialitu.

Farmáři prokáží původ svého zboží

Farmáři a výrobci potravin mají být na trzích schopni prokázat původ nabízeného zboží. Farmáře může při prodeji zastupovat rodinný příslušník nebo osoba, se kterou má farmář uzavřenou smlouvu, případně má od sedláka písemné pověření k prodeji. V případě splnění těchto podmínek bude moci stánek být označen jednotným viditelným logem.

Do budoucna by měl také vzniknout seznam certifikovaných trhů. „Naším cílem je založit asociaci farmářských tržišť,“ uvedl Jiří Sedláček z občanského sdružení Archetyp, které organizuje trhy na čtyřech místech v hlavním městě. Podmínkou členství v takové, v zahraničí obvyklé asociaci má podle Sedláčka být mimo jiného právě dodržování kodexu.

Některá tržiště nabízejí zákazníkům produkty prokazatelně zahraničního původu, jako jsou třeba čerstvé ryby z Chorvatska. „Je-li ten produkt jasného původu, je-li výjimečný a pokud ho v našich zeměpisných šířkách nelze vypěstovat, koupit nebo vychovat, potom dovolujeme, aby tyto doplňkové produkty na farmářském tržišti byly,“ uvedl Sedláček. Podle záměru vznikající asociace by podíl doplňkových produktů měl činit maximálně deset procent sortimentu daného trhu.

V Česku trhy obnovují téměř zaniklou tradici pouličního prodeje potravin. Nabízejí většinou lokální výpěstky a potraviny. Jejich sortiment je do velké míry ovlivněn ročním obdobím, na němž je závislá především nabídka ovoce a zeleniny. Na trzích jsou k dostání také mléčné výrobky, uzeniny, vejce, med, pekařské výrobky, květiny, víno či pálenky od tuzemských výrobců. Většina trhů přes zimu nefungovala, jejich sezona se od března znovu postupně rozjíždí a stále přibývají nová místa pro jejich konání.

O přímý prodej výrobků zájem farmářů a menších výrobců potravin roste, protože za ně dostávají lépe zaplaceno a nemusejí se dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé zde hledají alternativu k supermarketům, jejichž nabídku někteří z nich kritizují kvůli kvalitě nebo neosobnímu prostředí.

Kodex farmářských trhů

1. Prodávané zboží na farmářských trzích pochází od farmáře nebo výrobce potravin (dále jen farmář), který garantuje původ prodávaného zboží z vlastních zdrojů a je schopen tento původ při prodeji prokázat.

2. Farmáře může při prodeji zastupovat jeho rodinný příslušník, nebo osoba, se kterou má farmář uzavřenou smlouvu nebo písemné pověření.

3. Provozovatelé farmářských trhů a farmáři u nabízeného zboží dodržují a splňují základní legislativní požadavky (mimo jiné www.szpi.gov.cz; www.svscr.cz).

4. Provozovatel farmářských trhů preferuje zejména farmáře, kteří prodávají zboží z daného regionu. O prodeji zboží z ostatních regionů ČR, eventuálně z příhraničních oblastí rozhoduje provozovatel.

5. V rámci tzv. doplňkového prodeje mohou provozovatelé farmářských trhů poskytnout místa i jiným prodejcům. V případě, že se jedná o zahraniční zboží, je u něj nutné označit zemi původu.

6. Provozovatel farmářského trhu, který se hlásí k principům „Kodexu farmářských trhů“, zajistí označení vlastním jednotným a viditelným logem ty stánky prodejců, kteří splňují body 1 a 2 „Kodexu farmářských trhů“.

7. Provozovatel farmářského trhu je povinen umístit znění „Kodexu farmářských trhů“ na viditelném místě při konání farmářských trhů (například u vstupu na tyto trhy nebo na každém stánku u prodávajícího, u tržního řádu apod.).

8. Každá osoba (spotřebitel, farmář, prodejce, inspektor), která se domnívá, že došlo či dochází k prodeji zboží v rozporu s „Kodexem farmářských trhů“ (např. zboží evidentně nepochází z farmy a je nakoupené ve velkoskladu atd.) má právo upozornit na tento stav provozovatele farmářských trhů. Provozovatel farmářských trhů je povinen neprodleně zajistit nápravu (minimálně formou odebrání loga jednotného označení stánku).

Vydáno pod