Polsko dalo Číňanům kopačky, stavba důležité dálnice se komplikuje

Varšava - Čínská firma Covec, která měla v Polsku postavit dva úseky dálnice, jež v budoucnu spojí Varšavu s Německem, o zakázku přišla. Polské ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) dnes oznámilo, že odstupuje od smlouvy a bude od čínské firmy chtít odškodnění ve výši okolo 741 milionů zlotých (přes 4,5 miliardy korun). Stavba dálnice by se tak nyní mohla ještě více protáhnout, a reálně tak hrozí, že důležitá dopravní tepna nebude hotová do fotbalového mistrovství Evropy, které se má v Polsku konat příští rok. Zemi proto hrozí vážné dopravní komplikace.

Firma Covec předloni ve výběrovém řízení vyhrála díky tomu, že polskému ředitelství nabídla, že dva dálniční úseky v délce necelých 50 kilometrů postaví za 1,3 miliardy zlotých. Její nabídka byla o několik desítek procent nižší, než s jakou přišla konkurence. Nicméně stavba dvou dálničních úseků se v polovině května prakticky zastavila, protože konsorcium v čele s čínskou společností neplatilo subdodavatelům. Dluží jim odhadem desítky milionů zlotých.

Číňané ředitelství silnic a dálnic minulý týden navrhli, že dálniční úseky dostaví, ale budou za to chtít víc peněz. Tvrdili, že musejí zvětšit rozsah stavebních prací. Zástupci Covec si také stěžovali, že ředitelství neplatí včas a že se firma musela potýkat s nečekanými komplikacemi na trhu. Podle náměstka ředitelství silnic a dálnic Andrzeje Maciejewského nicméně vše proběhlo podle pravidel. „To dodavatel si musí udělat kalkulaci kurzovního rizika, nebo změn ceny stavebních materiálů,“ zdůraznil.

Video Reportáž Miroslava Karase
video

Reportáž Miroslava Karase

Polsko musí hledat nového stavebníka, času je málo

Ředitelství nyní bude muset vybrat novou firmu, která dálniční úseky postaví. Polský premiér Donald Tusk dnes řekl, že stavební práce by tam měly být obnoveny do konce července. „Chceme dokončit ten dálniční úsek tak rychle, jak to bude možné,“ uvedl Tusk.

Podle plánů polské vlády by dálniční spojení mezi Varšavou a německou hranicí mělo vzniknout do fotbalového mistrovství Evropy, které za rok pořádá Polsko společně s Ukrajinou. Dálnice A2 má propojit Poznaň a Varšavu, tedy dvě pořadatelská města. Pokud nevznikne včas, čeká fotbalové fanoušky nebezpečná jízda po úzkých a ucpaných silnicích. Podobné problémy jako s dálnicí má Polsko také s výstavbou stadionů pro fotbalové mistrovství.

Majitelem firmy Covec je China Railway, která je hlediska tržeb třetí největší stavební společností na světě. Vedení Covec zakázku v Polsku považovalo za „propustku“ na trh v Evropské unii.