Železnici ochudí stávka nejméně o 130 milionů

Praha - České dráhy odhadly škody vzniklé v souvislosti s dnešní stávkou na železnici na 70 milionů korun. Škody vyčíslil také nákladní dopravce ČD Cargo - podle mluvčího firmy Romana Jandíka činí ušlé tržby a vícenáklady dohromady asi 57 milionů korun. Zhruba pět milionů korun pak vyjde Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) obnovení provozu na železnici po stávce. Správa začne kontrolovat tratě už tři hodiny před půlnocí, jak uvedl mluvčí podniku Pavel Halla. Veškerý osobní i nákladní provoz na dráze na celý dnešní den zastavila stávka odborů proti vládním reformám.

ČD odhadly škody způsobené stávkou na 70 milionů

Odhad škod Českých drah zahrnuje nevybrané jízdné nebo poplatky, které by dopravce získal za provoz vagonů ČD od zahraničních železnic, jak vysvětlil mluvčí Petr Šťáhlavský.

Komentář Jana Wiesnera (zdroj: ČT24)

Podle něj si další jednorázové náklady vyžádá opětovný rozjezd dopravy a případné sankce, které od ČD kvůli přerušení dopravy mohou požadovat jiné subjekty. Dráhy každý pracovní den přepraví kolem půl milionu cestujících a vypraví okolo 7 000 spojů.

ČD Cargo odhaduje ztráty na 57 milionů

Přes noc se v celém Česku zastavilo asi 120 nákladních vlaků, které teď stojí ve větších stanicích a rozjedou se až nad ránem. Cargo se během předchozích dnů snažilo dopady stávky utlumit, a tak večer před stávkou vyjela jen menší část spojů. „Po celém Česku jich stojí okolo 120, což je podle mého skvělý výkon. Běžně jich jezdí okolo 400,“ dodal Jandík.

Na stávku se připravovaly i průmyslové podniky, které jsou na železniční dopravě závislé, snažily se předzásobit a zároveň vyexpedovaly, co jen šlo. „Problémy ve výrobě by nastat neměly,“ prohlásila mluvčí ústecké Spolchemie Marie Logrová.

Železnice dnes projde intenzivní údržbou

Jak uvedlo SŽDC, před obnovením provozu projedou tratě speciální drážní vozidla, tedy montážní vozy trakčního vedení a udržovací vozy. Kontroly potrvají až do doby odjezdu prvního osobního vlaku.

Správa se zaměří hlavně na koridorové a ostatní celostátní tratě, v případě časové rezervy i na dráhy regionální. Ty budou případně zkontrolovány dohledovou jízdou prvního vlaku jedoucího po ukončené stávce. Správa také prověří činnost zabezpečovacích zařízení na železničních přejezdech.

Pavel Halla, mluvčí SŽDC

„Během stávky bude na tratích ve správě SŽDC prováděna intenzivní údržba a opravy nevyžadující provoz drážních vozidel. Podařilo se také zahájit velkou část z plánovaných oprav ve výlukách.“

Podle Hally se pracuje na 50 až 70 procentech výluk. Stavební práce na koridorech pokračují v omezeném rozsahu na vyloučených kolejích a bez provozu drážních vozidel.

V rámci celodenní stávky dopravních odborů přestaly vlaky vyjíždět krátce po půlnoci. Až na pár zahraničních cestujících se vylidnila nádraží po celém Česku.

Dopady stávky na firmy budou známé příští týden

Zatím se nedá odhadnout, jaký bude mít stávka dopad na firmy. „Požádali jsme naše členy, aby nám tyto věci vyčíslili. Data budeme mít zhruba v pondělí nebo úterý příštího týdne,“ uvedl viceprezident Hospodářské komory ČR Jan Wiesner.