Rychlonabíjecí stanice pro elektromobily je už k mání i v Praze

Praha - V Praze ode dneška funguje první rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Zatímco u těch běžných trvá dobití baterie až 8 hodin, novinka zvládne stejnou činnost zhruba za 20 minut. Do provozu ji uvedla ve Vršovicích společnost PRE. Rychlonabíjecí stanice zvládne dobít auto z 25 na 80 procent kapacity za čtvrt hodiny, prázdnou baterii na 80 procent pak za 25 minut. Do konce roku bude proud zadarmo a zákazníci začnou platit až po Novém roce.

„Předpokládáme, že se odrazíme od standardních tarifů, které budou platné v té době. Pokud víte, jaký máte tarif v domácnosti, tak by se to nemělo výrazně odlišovat,“ říká k cenám za dobíjení generální ředitel skupiny PRE Pavel Elis.

Elektropohon je (drahou) hudbou budoucnosti

Video Rychlonabíjecí stanice pro elektromobily
video

Rychlonabíjecí stanice pro elektromobily

Sto kilometrů jízdy tak přijde na zhruba 50 až 60 korun, u běžného auta pak na minimálně dvě stovky. Problémem je zatím cena, a to jak aut, tak i nabíjecích stanic. Rychlodobíjecí pak oproti běžným stojí až desetinásobek.

Lucie Jandová, ředitelka PR výrobce rychlonabíjecí stanice ABB:

„Náklady se pohybují okolo milionu korun, ale stejně tak, jako když to srovnáme s mobilními telefony, nebo LCD obrazovkami, tak s expanzí těchto stanic cena půjde dolů.“

„Rychlonabíjecí stanice umožní provozům, kde se potřebuje dobíjet velmi rychle, jako je taxislužba, jako jsou kurýrní služby a další, aby fungovaly úplně stejně jako auta na spalovací pohon,“ přiblížil výkonný ředitel TILI ČR Tomáš Studeník.

Nabíjecí stanice rychle rostou

Další rychlonabíjecí stanici otevře na podzim ve svém sídle v Praze společnost RWE. Běžných stanic vznikne ještě letos zhruba 60, přičemž 22 otevře PRE a 35 ČEZ. Český polostátní gigant ČEZ pak plánuje do konce příštího roku zavedení 200 nabíjecích stanic po celé republice.

Elektroaut však v Česku přibývá pomalu. Zatím jich jezdí několik desítek, hlavně v barvách elektárenských společností. Kromě ceny, která se pohybuje kolem milionu korun u nejmenších vozidel, je omezuje i dosah. Na plné nabití ujedou podle výrobců zhruba 160 kilometrů.

„My jsme prováděli test v Německu, kde jsme zapínali klimatizaci v létě, nebo naopak topení v zimě, a kapacita nebo respektive dojezd dokáže reálně klesnout až o 40 až 50 procent,“ přiblížil šéfredaktor Auto Motor a Sport Michael Kudela. Největší výzvou do budoucna je tak technologie baterií, které musejí být lehčí, menší a schopny uchovat větší množství energie. V Česku by jich do roku 2020 mělo jezdit zhruba 50 tisíc.