Tisíce železničářů čeká přesun do SŽDC až na podzim

Praha – Železničáře z Českých drah zatím přesun pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) nečeká. Návrh ministra dopravy Radka Šmerdy oddálit zaměstnanecké změny o dva měsíce na 1. září dnes totiž posvětila vláda. Přesun se týká zhruba 9 500 výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů a má jím být završen proces transformace české železnice. Odboráři sice s přesouváním nesouhlasí, ministrův návrh ale považují za první krok k sociálnímu dialogu.

Posunutí termínu je nutné k vypořádání sociálních aspektů převodu zaměstnanců tak, aby v SŽDC nevznikly dvě kategorie zaměstnanců. Zaměstnanecké změny původně navrhnul bývalý ministr dopravy Vít Bárta (VV). Počet zaměstnanců SŽDC, která v tuzemsku spravuje vlakové tratě, se po začlenění lidí od Českých drah zhruba zdvojnásobí. Dráhy nyní zaměstnávají přibližně 27 tisíc lidí.

Vláda konečně komunikuje, pochvalují si odboráři 

Tisková konference po jednání vlády (zdroj: ČT24)

Jaroslav Pejša:

„Je to první krok pana ministra Šmerdy k opravdovému sociálnímu dialogu.“

Přesun zaměstnanců takzvané živé dopravní cesty do SŽDC dlouhodobě kritizují železniční odboráři. S odkladem celé akce tak souhlasí. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši byl původní plán převodu zaměstnanců k 1. červenci nepromyšlený. Pro přechod takového množství zaměstnanců totiž dosud nejsou dojednány sociální podmínky s jejich novým zaměstnavatelem. Odboráři se navíc obávají, že nebude SŽDC schopná nově příchozím zajistit stejnou míru zaměstnaneckých výhod, jaké mají dojednané v kolektivní smlouvě s Českými drahami.

Českým drahám může navíc návrh přesunu „živé dopravní cesty“ způsobit hospodářské škody, obává se Pejša. Odborářům vadí, že se jedná o přesunu bez nemovitostí. Českým drahám prý tak zůstane spousta zanedbaných budov, kvůli kterým budou proti ostatním dopravcům znevýhodněny. Podle Pejši přitom jde o zbytný majetek, za jehož údržbu jsou odpovědné pouze České dráhy.

Železniční holding jako řešení?

Ministr dopravy nedávno uvedl, že jeho resort v teoretické rovině uvažuje o vzniku železničního holdingu, ve kterém by se České dráhy se SŽDC znovu propojily. Vláda je oddělila v lednu 2003 kvůli snížení nákladů a zvýšení výkonů a tržeb. Nestranický ministr Šmerda však zřejmě bude muset funkci opustit, jak to chtějí Věci veřejné. Post obsadil po Bártovi a VV zřejmě budou prosazovat, aby byl ministrem opět člen jejich strany.

Radek Šmerda
Zdroj: ČT24