ŘSD vrací evropské dotace, kvůli možnému podvodu

Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stáhlo žádost o dotaci na stavbu silnice z Brna do Mikulova, na kterou mělo Česko získat od Evropské unie minimálně 620 milionů korun. Podle dnešního vydání Hospodářských novin se totiž při přípravě stavby nejspíše podvádělo. Ministerstvo dopravy se navíc obává, že nedostane ani osm miliard korun na dálnici D8, jejíž stavba se zřejmě nestihne dokončit v termínu. Slíbené peníze by úřady chtěly přesměrovat na opravy páteřní dálnice D1.

„Ředitelství silnic a dálnic žádost stáhlo, protože by nemuselo prokázat splnění všech podmínek pro přiznání dotace,“ prohlásil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Podle něj problémy s výstavbou silnice z Brna do Mikulova dosahují takového stupně, že ministerstvo kvůli tomu podalo trestní oznámení. „Jsou problémy se smluvní dokumentací,“ dodal Hampl.

České úřady se peněz na dopravní infrastrukturu vzdaly dříve, než by na machinace upozornil Brusel. Na nesrovnalosti ve výstavbě silnice z Brna na Mikulov upozornil Evropskou komisi brněnský občan Petr Firbas. Silnice získala dotaci jako součást páteřní sítě evropských komunikací TEN-T, jenže Firbas nikde nenašel, že by tato komunikace byla do páteřní sítě skutečně zařazena.

Reportáž Jakuba Linky a Petra Malého (zdroj: ČT24)

„O tomto projektu prohlásili, že se jedná o transevropskou silnici z Vídně do Katovic. Není vyloučeno, že za tím byla představa, že to Brusel spolkne,“ míní Firbas.

I když se teď hraje o poměrně vysoké sumy peněz, přípravy tzv. vídeňské dálnice by se prý zpozdit neměly. „Jsme ve shodě s rakouskou stranou, která se přibližuje k Mikulovu z druhé strany - z Rakouska,“ podotkl jihomoravský radní David Macek (KDU-ČSL).

Ministerstvo se bojí i o další evropské peníze

Dopravní resort již před měsícem kvůli podobným problémům pozastavil žádosti o skoro dvě miliardy na rekonstrukci mostů na Labi. Ministerstvo se navíc obává, že neobhájí ani osm miliard určených na dálnici D8 z Prahy do Ústí nad Labem. Pokud dálnice nebude hotova do roku 2015, nepůjde na ni evropské fondy uplatnit.

Náhradním plánem je přesměrovat evropské peníze na jiné důležité dopravní stavby. Peněz by se tak mohla dočkat nejvytíženější česká dálnice D1.

Evropská komise kritizuje Česko za nedostatky v čerpání dotací

Také Evropská komise vidí v českém čerpání dotací z evropských fondů řadu nedostatků. Česku se například nedaří dostatečně stírat rozdíly mezi rozvinutými a chudšími regiony, chybí také dlouhodobá strategie rozvoje na regionální i odvětvové úrovni, jak zdůraznil vysoký úředník komise Jack Engwegen.

Vydáno pod