Soukromí dopravci se železničním holdingem ovládnout nenechají

Praha - Soukromí dopravci kritizují zvažované propojení Českých drah (ČD) a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) do holdingu, které navrhuje současný ministr dopravy Radek Šmerda. Dopravci se kvůli možnému kroku k holdingu chtějí obrátit na Evropskou komisi. Tvrdí, že by tak byli znevýhodněni proti státním Českým drahám. K oddělení ČD od SŽDC došlo v roce 2003.

V nejistém prostředí se soukromníkům podnikat nechce

Obchodní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt:

„Tak určitě, když se nad tím zamyslíte, tak nebudete mít dobrý pocit z toho, když provoz vašich vlaků bude řídit váš konkurent. Ten smysl je takový, že provoz řídí někdo nezávislý.“

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Konkurence Českých drah se bojí, že by byla vytvořením holdingu znevýhodněna. Nebude tak existovat jisté prostředí pro investice. „Banky se nás neustále ptají, kdy bude prostředí, aby soukromí dopravci mohli investovat a oni jim mohli třeba půjčovat nebo jim leasovat vozidla a podobně. No a já nevím, jestli bankám můžeme dát doporučení, že tohle je oblast, do které se dá investovat,“ potvrzuje obavy soukromníků Emanuel Šíp, člen Sdružení železničních společností, které sdružuje menší dopravní společnosti na železnici jako například Jindřichohradecké místní dráhy, Veolia Transport a RegioJet.

Strach mají dopravci například z toho, jak vše bude fungovat při opravě a údržbě trati. A obavy nejspíš nejsou zcela neoprávněné. „Na jedné z těch tratí zažíváme takovou velmi nepříjemnou situaci, kdy nám sice SŽDC přidělila trasy, dostali jsme se do jízdního řádu, ale zároveň na této trati vyhlásila výluku,“ stěžuje si ředitel Jindřichohradecké místní dráhy Jan Šatava. Konkrétně jde o trať mezi Lovosicemi a Mostem. 

K žádné diskriminaci nedojde

Jakub Ptačinský:

„Tady můžeme všem konkurentům vzkázat, že ty služby budou poskytovány v plném rozsahu, ať už půjde o mateřskou organizaci České dráhy, nebo o jiného žadatele.“

Resort dopravy ale vylučuje, že by SŽDC v budoucnu měřila dvojím metrem. Přesto chce ale sdružení zaslat dotaz na Evropskou komisi, jestli vytvoření holdingu neodporuje unijním zákonům. „Tím se neliší postupem od ministerstva dopravy. I my vznášíme tento dotaz. Je to z důvodu toho, že i německá strana měla v úvodu holdingové struktury určité problémy s Evropskou unií. Chceme se tomu vyhnout,“ tvrdí však mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. „Je potřeba najít takový model, který by nikoho nediskriminoval a zároveň neodporoval žádnému právnímu pořádku,“ dodal mluvčí.

„Nikdo nám zatím nevysvětlil, jaké jsou výhody holdingu,“ řekl Schmidt. RegioJet plánuje od září provozovat dálkové železniční spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle Schmidta je model propojování majoritního dopravce a správce dopravní cesty přežitý, Evropská unie ho nedoporučuje a v případě holdingu přímo zakazuje.

Bude holding i bez Šmerdy?

Místo definitivního oddělení železničního dopravce a samotného provozu kolejí tak čeká na České dráhy a Správu železniční dopravní cesty opětovné spojení. Vláda je oddělila v lednu 2003 kvůli snížení nákladů a zvýšení výkonů a tržeb. Holding by chtělo ministerstvo vytvořit během tří až pěti let. Nestranický ministr Šmerda, který chce vznik holdingu prosadit, však zřejmě bude muset funkci opustit, jak to chtějí Věci veřejné. Post obsadil po Bártovi a VV zřejmě budou prosazovat, aby byl ministrem opět člen jejich strany.