Maloobchodní tržby v květnu zrychlily růst na 3,2 procenta

Praha – Češi jsou při nakupování stále umírnění, přesto obchodníkům podle statistik tržby v květnu rostly. Za stejný objem zboží totiž zaplatí zákazníci víc než loni. Můžou za to vysoké ceny ropy a potravin na světových trzích. Bez očištění o sezonní vlivy zrychlily maloobchodní tržby meziroční růst na 3,2 procenta, v dubnu to přitom bylo 2,7 %. Podle Českého statistického úřadu byl růst tržeb ovlivněn zejména prodejem motorových vozidel a nepotravinářského zboží.

„Vzhledem k tomu, že letošní květen měl o jeden pracovní den navíc, nejedná se o dobrý výsledek. Po očištění o výhodu jednoho pracovního dne činí výsledek pouze 1,4 procenta. Meziměsíčně po sezonním očištění došlo k poklesu o 0,7 procenta,“ komentoval dnes květnové statistiky Michal Brožka z Raiffeisenbank. 

Růst tržeb je podle něj brzděn meziročním nárůstem cen potravin a cen u čerpacích stanic, když právě tyto položky meziroční tempo růstu maloobchodu snižují nejvíce. „Již od dubna lze pozorovat, že růst v běžných cenách je vyšší než v cenách stálých. Maloobchodní ceny tedy rostou, zatímco v minulém roce si obchodníci pomáhali výraznými slevami,“ podotkl Brožka. 

Reportáž Radky Hlisnikovské (zdroj: ČT24)

Podle Brožky se ale nedá říci, že by se tuzemskému obchodu dařilo natolik, aby prodejci mohli zdražovat. „Vyšší ceny se totiž převážně týkají položek, kterých se dotýká nárůst cen potravin a ropy na světových trzích. Velká škála položek je v maloobchodu levnější než před rokem. Příkladem budiž automobily či elektronika, které táhnou prodej maloobchodu vzhůru za pomoci výrazných slev,“ míní.   

Letos porostou hlavně internetoví prodejci

Podle Pavla Kulhavého ze společnosti PwC bude letošní rok pro maloobchodníky stále náročný a růst jejich tržeb bude v řádu jednotek procent. „Výrazněji si polepší jen internetoví prodejci, kteří díky nižším nákladům dokážou oslovit mnoho zákazníků, kteří stále “fungují„ v úsporném režimu. Ani poté, co příznivá data z ekonomiky, zejména z trhu práce, přesvědčí spotřebitele, že je krize konečně za námi, se nebudou chovat jako před krizí,“ podotkl Kulhavý.   

K meziročnímu růstu tržeb bez očištění přispěl prodej a opravy motorových vozidel 2,1 procentního bodu a nepotravinářského zboží 1,9 procentního bodu. Opačně působil prodej potravin, který se snížil o 0,6 procentního bodu a pohonných hmot s úbytkem 0,2 procentního bodu.

Již 19 měsíců nepřetržitě se zvyšoval maloobchod provozovaný prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby, a to o 21 procent. Tržby
za prodej textilu a obuvi se zvýšily o 9,8 procenta, tržby za počítačové a
komunikační zařízení stouply o 9,3 procenta, tržby za výrobky pro kulturu
a rekreaci se zvýšily o 7,8 procenta. Tržby za farmaceutické, zdravotnické
a drogistické zboží stouply o 5,1 procenta a za výroby pro domácnost o 3,4
procenta.

Naopak méně se v květnu prodávaly potraviny ve specializovaných, a to o 2,8 procenta, a v nespecializovaných prodejnách byly tržby nižší o 2,5
procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského
zboží klesly tržby o 0,9 procenta.

Nakupování přes internet
Zdroj: Tomáš Benedikovič/ISIFA/SME