Češi stále více šetří

Praha - Strach z chystaných politických změn, růstu DPH a cen potravin je nutí utrácet peníze s rozmyslem a odepřít si věci, které pro ně dříve byly samozřejmostí. Současný trend šetření odnášejí hlavně prodejci takzvaného „impulsního“ zboží, tedy takového, které není pro kupujícího nezbytně potřeba. Prodeje některých výrobků v posledních měsících spadly i o desítky procent.

„Nejistota zákazníka odpoutá od kvality a od normálního systému nákupu, vyhledává levnější zboží,“ vysvětluje Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. Šetření z důvodu nejistoty před chystanými politickými reformami se projevuje tak, že lidé omezují nákupy výrobků, které nezbytně nepotřebují. Či kupují levnější variantu.

„Je to velké nebezpečí pro tržby v některých sortimentech, zejména těch impulsnějších, protože velké části toho, co lidé nakupovali, pro ně nebyly reálně potřebné,“ říká analytik Incoma Research Zdeněk Skála. Odnáší to kupříkladu obchody u čerpacích stanic, což potvrzuje i generální ředitel Benziny Martin Durčák. „Ty největší propady jsme zachytili na autopříslušenství, tam to jsou desítky procent. Podobné je to na cukrovinkách.“

  • Zdeněk Skála, analytik Incoma Research autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2736/273521.jpg
  • Martin Durčák, generální ředitel Benziny autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2736/273522.jpg
  • Časopisy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2736/273523.jpg
  • Slevy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2736/273526.jpg

Místo dražších potravin se kupují ty levnější, podobný trend lze vysledovat i u jiných produktů, které lze pořídit v levnější variantě. Špatně se prodávají i některé časopisy nad šedesát korun. „Relativně stabilní prodeje vidíme u dětských a oborových časopisů, naopak u společenských časopisů vidíme pokles, který je způsobený vyšší konkurencí časopisů s nižší cenou,“ dodává mluvčí PNS Zuzana Hurychová.

Lidé se naučili své nákupy plánovat a stále více spoléhají na akční letáky a slevy. Podle nich nakupuje už třetina Čechů. Propad podle průzkumů společnosti Incoma Research zaznamenaly i bio potraviny. Pravidelně je kupuje o polovinu domácností méně než dříve.

Reportáž Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)