Rozšíření mýta na silnice nižších tříd se odsouvá na rok 2016

Praha – Podle ministra dopravy Pavla Dobeše se kvůli nevypověditelné smlouvě s firmou Kapsch se rozšíří mýto na všechny komunikace I. třídy a některé úseky silnic II. třídy nejdříve po roce 2016. Ministerstvo ale chtělo původně rozšířit povinnost platit mýtné za ujeté kilometry i na silnicích nižších tříd od roku 2013. Dobeš tak popírá jeden z prvních slibů, které dal po nástupu do funkce. Informují o tom dnešní Hospodářské noviny (HN).

„Co se týče případného zpoplatnění silnic první a případně vybraných silnic druhé třídy pomocí mýtného systému, tak je to v tuto chvíli technicky nerealizovatelné,“ řekl v rozhovoru pro dnešní vydání HN Dobeš. Důvodem je podle něj systém mýtných bran, který používá firma Kapsch. Smlouva s touto společností skončí až v roce 2016. Dobeš tvrdí, že do té doby je prakticky nevypověditelná, ačkoli není pro stát výhodná. Toto stanovisko potvrzují i dopravní experti. „Rozšíření ve skutečnosti možné je, ale s využitím jiné technologie, než jakou používá současný mýtný systém,“ poznamenal děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Jedním z hlavních problémů u silnic první a druhé třídy je velké množství nájezdů a sjezdů, na kterých by musely být samostatné brány. Další potíží je, že pozemky kolem těchto silnic nebývají majetkem státu. Nepochybně by nastaly komplikace s výkupem těchto pozemků a následně elektrifikací bran, vysvětluje Moos.

Řešením by podle něj bylo zavedení hybridního systému. To znamená, že by řidiči měli v autě jednu krabičku, která by dokázala zachytit, že řidič projel mýtnou bránou a zároveň by pomocí satelitu určila, že jede po některé ze zpoplatněných silnic I. nebo II. třídy. To by znamenalo pořízení zcela nového mýtného systému. Ten by musela do roku 2016 buď nabídnout přímo firma Kapsch, nebo by musel fungovat paralelně s již existujícím systémem.