Mýtné pro autobusy spadne na polovic, cestující zaplatí stejně

Praha – Autobusoví dopravci mohou ode dneška zahájit výměnu své palubní jednotky, mýtné pro autobusy totiž od září prudce klesne. Oproti kamionům zaplatí o polovinu méně. Cestující to ale nejspíš nepocítí. Většina oslovených dopravců totiž zatím zlevnění jízdného nechystá, a to i přesto, že do konce roku ušetří téměř 40 milionů korun. Důvodem je prý vysoká cena nafty.

Většina dopravců nechce o zlevňování ani slyšet. Každý z 65 cestujících by přitom na trase Praha – Brno mohl ušetřit až šest korun. „Oproti loňskému roku máme nárůst cen pohonných hmot zhruba o tři koruny na každý litr, takže vlastně tím, že se nám sníží mýto na těch dálkových linkách, tak se nějakým způsobem dorovná ta ztráta, co máme za naftu,“ vysvětluje ředitel ČSAD Havířov Jakub Vyvial.

Mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj:

"Celou tu dobu jsme se snažili držet ty ceny jízdenek na nízké úrovni a vlastně teď pro nás tato úleva umožní nabídnout více akcí pro zákazníky, jako jsou rodiny s dětmi, ale to klasické jízdné, to jsme drželi po celou dobu na té nízké úrovni, takže tam nepředpokládáme v tuto chvíli žádnou změnu.“

Do současnosti neměly autobusy vlastní kategorii mýta. Například v pátek tak musely stejně jako kamiony platit o polovinu více. Na rozdíl od řidičů kamionů si ale nemohli vybrat, jestli vyjedou, nebo ne kvůli dodržení jízdního řádu. „Aby platili víc, to opravdu bylo zcela nelogické,“ komentuje současnou situaci mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Od září si ale autobusy výrazně polepší. Například nový autobus za jízdu po dálnici z Prahy do Brna zaplatí místo 542 jen 152 korun. Starší karosu taková cesta vyjde na 262 korun.

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Karel Feix o autobusech:

„Přestanou být zpoplatňovány jako kamiony. Budou mít jediný parametr, a to je emisní třída. A podle toho dojde k zlevnění mezi 50 a 70 procenty proti stávajícím poplatkům.“

Do konce roku by tak autobusoví dopravci měli ušetřit až 40 milionů korun. Stačí, když se do konce srpna přeregistrují a vyzvednou novou palubní jednotku. „Kdo zapomene tuto věc udělat do 1. září, bude mít problém. Pojede podle starých tarifů,“ varuje opozdilce generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix. Z levnějšího mýta se ale dopravci dlouho těšit nebudou. Už od ledna jim o čtvrtinu zdraží, stejně jako kamionům.