České dráhy na převodu lidí do SŽDC vydělají 400 milionů

Praha – Převod 9 500 zaměstnanců na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) se Českým drahám vyplatí. Vydělají na něm necelých 400 milionů korun. Dnešnímu vydání deníku E15 to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) s tím, že částka vychází z odborného odhadu. Proti převodu pracovníků se postavily odbory. Jejich odpor zlomilo až Memorandum, které dnes odpoledne s Dobešem a vedením ČD a SŽDC podepsalo celkem devět odborových centrál.

Převod lidí se podle deníku plánuje už léta. Je součástí transformace české železnice a jejího striktního rozdělení na dopravce a provozovatele dráhy. Do SŽDC přejdou například výpravčí, signalisté, hradláři a další pracovníci zajišťující provoz na kolejích. Rozdělení mělo být definitivní k 1. červenci. Kvůli protestům odborů ale vláda transfer odložila na 1. září.

Pavel Dobeš o detailech převodu:

„Je to movitý i nemovitý majetek, který SŽDC získá spolu se zaměstnanci. Je v tom zahrnuto i vykrácení nějakých vzájemných závazků.“

Memorandum přesunutým zaměstnancům podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši zajistí stejné sociální jistoty, jako měli u ČD, i na příští rok. Jde například o kondiční ozdravné pobyty nebo některé mzdové požadavky. Podle odborů by mělo být konečným cílem vytvoření velkého železničního holdingu, tedy znovupropojení obou velkých organizací. Ministerstvo dopravy o tom ale jasno zatím nemá. Čeká mimo jiné na rozhodnutí Evropské komise, která zkoumá oprávněnost existence takového holdingu v Německu.

„Prioritním cílem dohody je zachování sociálního smíru na železnici. Uskutečnění převodu živé dopravní cesty je prvním krokem k dokončení transformace Českých drah. Jsem velmi rád, že Memorandum dnes podepsalo 99 procent ze všech železničních odborových svazů. Pevně doufám ve zdokonalení komunikace mezi jednotlivými subjekty, což povede k rapidnímu zlepšení současného stavu na české železnici,“ uvedl dnes Dobeš.

Akci z roku 2008 se letošní přesun nevyrovná

Převod takzvané živé dopravní cesty je z finančního pohledu jen zlomkem akce z poloviny roku 2008. Tehdy se převáděla takzvaná mrtvá dopravní cesta, tedy majetek nutný pro údržbu kolejí, a s ním 10 tisíc zaměstnanců. Za mrtvou dopravní cestu dráhy dostaly 12 miliard korun.