Na nákup Railjetů se má zaměřit i Evropská komise

Brno – Evropská komise posoudí pětimiliardovou zakázku na pořízení 16 luxusních rychlíků Railjet pro České dráhy, jak dnes uvedl jeden z aktérů případu Škoda Transportation. Podle Českých drah je však tvrzení Škody Transportation zavádějící a Evropská komise pouze stížnost zaevidovala. Již v minulém týdnu firma tendr napadla u antimonopolního úřadu. ÚOHS ovšem po Škodovce chce, aby doložila, jakými vlaky by chtěla konkurovat Siemensu jakožto vítězi tendru.

„Evropská komise už týden po odeslání našeho podnětu rozhodla, že případ přezkoumá. Posoudí, zda postup Českých drah není v rozporu s evropským právem,“ prohlásil právní zástupce Škody Transportation Radek Pokorný.

Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah

„Škoda Transportation překrucuje fakta. Komise pouze sdělila, že zaregistrovala stížnost, kterou ke komisi Škoda poslala, a že ji dále posoudí. V podstatě se tedy jedná jen o informaci o přidělení evidenčního čísla. Komise navíc výslovně uvedla, že zaregistrování stížnosti, což je prakticky automatický krok, neznamená, že ve věci zahájí jakékoli řízení. Tuto skutečnost Škoda zamlčela.“ 

Od minulého týdne se případem zabývá i český antimonopolní úřad. Ten na základě námitky Škody Transportation zahájil s Českými drahami správní řízení a vydal předběžné opatření, kterým tendr pozastavil. Zatím ale marně čeká na odpovědi na dotazy, které Škodě Transportation poslal. „Firmě jsme poslali už dvě usnesení. Na první z nich nereagovala,“ uvedl Petr Rafaj, předseda ÚOHS.

16:9
Zdroj: Alžběta Jungrová/isifa/Lidové noviny

ÚOHS chce po Škodě, aby podala relevantní nabídku vlaků

Zároveň úřad žádá o informaci, jaké vlaky by Škoda mohla ČD nabídnout a jestli je tedy oprávněna vznášet námitky na formu zadávacího řízení. To dnes Škoda kritizovala, zopakovala také, že konkurenční nabídku vozů Railjet schopna podat je. „Antimonopolní úřad není ani nemůže být v pozici, kdy sám požaduje předložení konkurenční nabídky nebo hodnotí naše kvalifikační předpoklady či dokonce supluje průběh výběrového řízení,“ zdůraznila mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Svou argumentaci chce Škoda podpořit právním posudkem, který získala. Pošle ho antimonopolnímu úřadu ve středu. Bude tak reagovat na jeho dotazy. Podle Černé vyjádření firmy nebude obsahovat konkrétní parametry nabídky, kterou by firma byla schopna předložit v tendru.

Podle mluvčího Českých drah Šťáhlavského Škoda není schopna dodat požadované vozy, které by mimo jiné byly schváleny pro provoz v ČR, Německu, Rakousku a Maďarsku. „Tento fakt ostatně i Škoda sama připouští,“ dodal.

Rafaj si ale myslí, že ÚOHS po firmě nepožaduje nic výjimečného: „Náš úřad je vždy povinen posuzovat všechny právní aspekty, které se k případu vztahují. Případ posuzujeme jako celek, a ne pouze jen některé jeho části, jak si Škoda Transportation představuje.“

Reportáž o vlacích Railjet (zdroj: ČT24)

ČTK uvádí, že jednou z variant dalšího pokračování případu je také možné zastavení správního řízení, pokud návrh na jeho zahájení „nebyl podán oprávněnou osobou“. V řízení může úřad také pokračovat. Ovšem pokud by zjistil, že České dráhy v tendru porušily zákon o veřejných zakázkách, může ÚOHS provést nápravná opatření, například uložit zadavateli mnohamilionovou pokutu nebo zrušit zakázku.