Railjety přilily oheň do sporu Českých drah a Škodovky

Praha – Spor mezi Českými drahami a jejich hlavním dodavatelem se vyostřuje. Dráhy požadují po Škodě Transportation stovky milionů korun za víc než dvouleté zpoždění dodávky 20 nových lokomotiv řady 380, dokonce uvažují o vypovězení smlouvy. Škodovka jim přitom jen před několika dny překazila nákup nových rychlíkových vagonů Railjet od rakouských drah, když nechala celou transakci prošetřit antimonopolním úřadem.

V ohrožení se tak ocitl obchod za 2,5 miliardy. Pokud Škoda Transportation během podzimu nezíská pro své lokomotivy homologaci a nebude je možné nasadit na mezinárodní spoje, dráhy hrozí, že od jejich nákupu odstoupí. „Jsem sám překvapen, jak máme pevné nervy a jak máme poměrně velkou nádobu trpělivosti, a řekl bych, že už těch pověstných kapiček mnoho nechybí,“ vysvětluje náměstek pro osobní dopravu ČD Antonín Blažek. 

Navíc Škodovka už teď ví, že homologaci dokončí nejdříve příští rok na jaře. „Signalizovali jsme termíny v prvním čtvrtletí příštího roku a myslíme si, že tyto termíny jsme schopni plnit,“ domnívá se generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard. 

Škoda pozastavila drahám nákup Railjetů

Dosud přitom Českým drahám víc než dvouleté zdržení dodávky nevadilo. Jenže Škodovka  jim ani ne před měsícem překazila jiný obchod, kterým je nákup 16 rychlíkových souprav Railjet od rakouských drah v hodnotě téměř pěti miliard korun. Právě teď zakázku šetří antimonopolní úřad a zabývat se jím bude také Evropská komise. „Jsme přesvědčeni, že v případě nákupu 16 vagonových souprav Railjet, kdy bylo využito jednací řízení bez uveřejnění, není postupováno v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ dodává Bernard. 

Spory ČD a Škody Transportation (zdroj: ČT24)

Dráhy původně počítaly, že nové rychlíkové soupravy potáhnou právě lokomotivy ze Škodovky. Už teď je jisté, že za zpoždění jejich dodávky budou požadovat od Škodovky náhradu. 

Antonín Blažek, náměstek pro osobní dopravu, České dráhy

„Tím, jak se celá věc prodlužuje, tak samozřejmě naskakují určité finanční prostředky z hlediska penalizace za pozdní dodání a zároveň naskakují finanční prostředky za náhradu lokomotiv, protože rychlíky už dneska vedeme jinými lokomotivami řady Taurus od rakouských drah, a rozhodně budeme tuto škodu uplatňovat po výrobci, tedy po Škodovce. Penalizace už je v řádech stovek milionů korun.“ 

Pokud se obě firmy nedomluví, doplatili by na to hlavně cestující. Nebyly by ani nové mašiny ani rychlíkové soupravy. Přitom průměrné stáří vagonů Českých drah už nyní dosahuje dvaceti let.