Nokia míří do Afriky

Nairobi - Výrobce mobilních telefonů Nokia se vydal na černý kontinent. V jihoafrické Keni bude lákat zákazníky na telefon za dvacet euro. Podle odborníků si stagnující skandinávská firma konkurencí laciným asijským přístrojům zřejmě nepomůže. Firma novinku představila s tím, že cílem je, aby po celém světě mohlo telefonovat co nejvíce lidí. Snaží se najít mezeru na trhu v době, kdy ztrácí pozici světové jedničky.

Jmenuje se Nokia 100. Jeho vyspělejší dvojče 101 nabídne ke skromnému barevnému displeji a běžným funkcím ještě zástrčku pro druhou SIM kartu. „Zaměřujeme se na nově rostoucí trhy. Afrika hraje v naší strategii hodně důležitou roli,“ tvrdí výkonná viceprezidentka Nokie Mary McDowell. Značka Nokia je mnohde v jižní Africe známá stejně dobře jako třeba Coca-Cola. Telefony, které zde jdou na odbyt, se však pohybují v tak nízkých cenových kategoriích. Z jejich prodeje mají výrobci jen minimální a někdy téměř žádný zisk. „Z finančního hlediska Nokii distribuce těchto nových telefonů v jižní Africe nijak nepomůže. Jedině si může slibovat, že až její zákazníci časem zbohatnou, budou si od ní kupovat drahé přístroje,“ řekl redaktor Mobil.cz Luděk Vokáč.

Nokia, kterou z prvních míst světového prodeje vytlačuje konkurence, bude na africkém trhu soupeřit především s levnou asijskou produkcí. „Rozvinuté trhy už jsou řekněme obsazené, takže Nokia se rozhlíží jinde. Řekněme, že to v Africe bude lepší telefon mezi těmi neznačkovými,“ prohlásil šéfredaktor serveru MobilMania.cz Filip Kůžel.

Nokia prodala loni na trzích v Africe a Středním východě skoro 84 milionů přístrojů, ale ve světovém měřítku, kde se jich ročně prodá skoro jeden a čtvrt miliardy, skandinávský výrobce ztrácí. „Tohle bude náš nejdostupnější telefon s barevným displejem,“ řekl mluvčí Nokie Tomi Kuuppelomäki. 

Na světě se ročně prodá přes 1,2 miliardy mobilů. Nokia v několika posledních čtvrtletí výrazně ztrácí tržní podíl, ze 37 procent někdy na začátku roku 2010 spadla na nynějších 25 procent.

Jenže podle mnohých odborníků zaměření skandinávské společnosti na černý kontinent přinese firmě akorát příznivá čísla v počtu prodaných přístrojů. Na trh dorazí oba typy Nokie právě včas, aby stihla vánoční prodeje.