Elektronické knihy vydělávají neznámým autorům

Londýn – Elektronické knihy dělají neznámým spisovatelům jméno. Těm nejlepším dokonce vydělávají miliony. Velkou roli v tom hraje cena a dostupnost. Čtenáři v západní Evropě si ale na nový formát románů a novel zvykají rychleji než u nás. Čechům ještě bude přechod od papíru k elektrice chvíli trvat.

Ještě před pár lety marně hledali Louise Vossová a spoluautor Mark Edwards vydavatele. Teď prodávají téměř dva tisíce elektronických kopií thrilleru denně. Webový obr Amazon tak ukazuje, že spisovatelův úspěch může urychlit i dostupná cena. „Pak jsem viděl, jak během pár dní stoupá na žebříčku prodejů z třetího na první místo. A zůstala tam celý měsíc. Měli jsme s Louise nesmírnou radost,“ popisuje Edwards.

Britská spisovatelka Louise Voss:

„Sami bychom knihu vydávat nechtěli. Většina lidí to potom považuje za nekvalitní literaturu. Když jsme začali s prodejem e-knihy na Amazonu za necelou libru, netušili jsme, kolik bychom jich mohli prodat.“

Nejde však o výjimky. Autorům pomohlo dostat knihy na elektronický trh například i vydavatelství jako je Lulu.com. Měsíčně představí až dvacet tisíc titulů. Spisovatelům zůstane z prodaného kusu osmdesát procent z tržby.

E-knihy přejí neznámým autorům (zdroj: ČT24)

Češi jsou věrní vůni papíru

I ti nejprodávanější čeští autoři si ale na svou první tisícovku prodaných e-knih ještě počkají. Zájem o tituly na čtečce se totiž v tuzemsku počítá spíše v desítkách. Jakkoli Češi hodně čtou, nakladatelé se bojí přijít s širší nabídkou. „Překlad, grafika, sazba a veškeré tyhle práce té knize musíte dát stejně. V Čechách to může být poměrně, řekl bych, nerentabilní, až řekl bych takový hřebíček do rakvičky již tak velice ekonomicky slabého oboru. Zda bude více titulů, které by oficiálně elektronicky vyšly, to ukáže teprve čas,“ tvrdí ředitel nakladatelství Argo Milan Gelnar.

Elektronické tituly tolik na dračku nejdou ani v sousedním Německu. Nabídka je zatím velmi omezená a podíl na knižním trhu činí pouhou třetinu procenta. Důvodem je především malý rozdíl v ceně oproti tištěné verzi.