Čeští zákazníci utrácejí stále méně

Praha – Čeští zákazníci průměrně utrácejí stále méně. Zatímco před třemi lety ve velkých řetězcích za jeden nákup utratili 720 korun, dnes je to 670 korun. V menších obchodech jsou propady ještě výraznější. Vyplývá to ze studie, kterou má Česká televize k dispozici. Základní zboží, například pečivo a mléčné výrobky, se nakupuje stále, ovšem v menším množství. Zato třeba čokoláda nebo sušenky padnou do košíku často jen v případě, že jsou ve slevě.

„Tady není čemu se divit. Ten propad spotřebního koše naprosto odpovídá vývoji na trhu,“ komentuje to Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. Ceny zboží na rozdíl od platů stále rostou a ekonomické vyhlídky nejsou příliš optimistické. Téměř 75 procent lidí v průzkumu přiznává, že při nákupech šetří.

Češi podle odborníků začali nad svými útratami oproti minulosti více uvažovat. Nekoupí si už vše, co vidí, a nákupy pečlivěji plánují. „Je to vidět na celé řadě kategorií, které jdou poměrně rychle dolů. Jsou to takové impulzivní výrobky, třeba brambůrky. To z košů mizí nejrychleji,“ vysvětluje analytik Zdeněk Skála.

Reportáž Ladislavy Kohoutkové a Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)

Na podobné zboží dnes obchodníci nasazují slevy i letáky. „Slevové akce nabyly na intenzitě a je do nich zařazováno stále více zboží,“ říká k tomu Eva Karasová, tisková mluvčí Tesca. Proto lze dnes v akčních slevách nakoupit polovinu veškerého zboží. Pro obchodníky to ovšem znamená past, bez výrazných slev jim tržby silně klesnou.