Rozpočet v ohrožení: John znovu hrozí, že ho VV nepodpoří

Praha – Předseda nejmenší vládní strany Radek John dnes zopakoval, že Věci veřejné požadují navýšení rozpočtu dopravy o 11 miliard korun a také po miliardě pro ministerstva vnitra a spravedlnosti. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce pohrozil, že jinak VV rozpočet nepodpoří. Ministr dopravy Pavel Dobeš zároveň dodal, že jeho resort bude hledat úspory, kde se jen dá. Na více než stovce dopravních staveb v hodnotě bezmála 200 miliard korun plánuje v následujících osmi až deseti letech ušetřit 26 miliard korun.

Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) je ochoten jednat o přesunech mezi jednotlivými kapitolami, celkový rozpočtový rámec ale nepřekročí. V televizi Prima dnes řekl, že přesuny mezi kapitolami jsou na politické dohodě. K přerušené debatě o rozpočtu se vláda vrátí ve středu. John uvedl, že netrvá na přesném naplnění výše požadavků VV, rozpočet však podle něj nemůže být postaven pouze na škrtech.

Dobeš: Kromě shánění peněz se bude v resortu dopravy i šetřit

Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) žádá na výstavbu silnic minimálně 8,8 miliardy korun. Ve střednědobém výhledu pak bude jeho resort potřebovat dalších 36 miliard. Absence této sumy si podle něj vyžádá zvýšené výdaje z rozpočtu ministerstva dopravy už v příštím roce.

Radek John
Zdroj: ČT24

„V tuhle chvíli, pokud nemá dojít k vrácení 36 miliard korun v roce 2015, protože nedočerpáme finanční zdroje z Evropské unie, tak to znamená, že musíme už od roku 2012 hledat finanční prostředky na náhradní projekty,“ vysvětlil v Otázkách Václava Moravce Dobeš.

Ministr zároveň přiznal, že prostor pro úspory existuje. V některých projektech dopravních staveb je podle něj intenzita dopravy nastavena na dalších 50 let, samotná stavba má přitom garanční lhůtu 30 let. „Po těch třiceti letech stejně nedosáhne intenzity, na kterou je vystavěna. To je naprosto zbytečné. Řada staveb má naprosto neuvěřitelné množství sjezdů. Zbytečně, jenom kvůli tomu, aby jednotlivé obce nebo kraje vydaly územní rozhodnutí nebo stavební povolení,“ upozornil.

Na hlavní tahy peníze nebudou, na méně důležité silnice ano

Nedostatek peněz v resortu dopravy bude znamenat zastavování silničních staveb. Práce se zastaví třeba na pražském okruhu, nebude možné zahájit ani dostavbu dálnice D11 v úseku Osičky – Hradec Králové. Naopak podle zjištění serveru Aktuálně.cz se budou stavět méně důležité silnice, jako jsou například rychlostní silnice R7 mezi Žatcem a Chomutovem nebo úsek silnice R35 z Liberce na německou hranici u Hrádku nad Nisou, kde na ni ovšem nenavazuje žádná německá silnice.

Podle odborníků to nicméně má svůj význam. „Chápu ministerstvo, že musí realizovat stavby, které má připravené. Abychom nepřišli o peníze, které máme, musíme vařit z toho, co je k dispozici,“ uvedl prorektor Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Kolik chybí v resortech vnitra a spravedlnosti?

Ministerstvu spravedlnosti nevystačí dosud přidělené peníze na fungování justice v posledních třech měsících příštího roku, i když po srpnových jednáních ministerstvo financí rozpočet kapitoly navýšilo o 382 milionů korun. Ministerstvo má hospodařit se zhruba 2,79 miliardy korun.

Také ministerstvo vnitra vyjednalo o prázdninách navýšení rozpočtu pro příští rok, a to o 900 milionů korun. Původně mu chybělo 1,85 miliardy. Vnitro letos hospodaří s rozpočtem ve výši zhruba 50,83 miliardy korun, nyní návrh rozpočtu na příští rok počítá se zhruba 52,12 miliardy.

Otázky Václava Moravce (zdroj: ČT24)

Kalousek ve středu uvedl, že ministři by si dohromady přáli deset miliard korun navíc. Premiér Petr Nečas (ODS) pak vyčíslil požadavky nad schválený rozpočtový rámec dokonce až na 16 miliard včetně dvou miliard požadovaných Kalouskovým úřadem. Většina z požadavků podle něj nebude naplněna. Předseda vlády předpokládá, že definitivně by kabinet měl návrh klíčového zákona schválit 21. září.