Washington – Spojené státy se obávají dalšího kola recese. Dopad to přitom má i na svět módy. Zákazníci už nemají zájem o modely z přehlídek a návrháři musejí ubírat na ceně. Šetří proto i na materiálu a hledají nové cesty, jak dostat své kolekce blíž k lidem.
Američané se bojí, šetří už i na módě
Mladý módní návrhář Christian Siriano úspěšně uvedl svou kolekci na newyorském Fashion Weeku. Vedle toho ale navrhuje i levnější značku. Jeho hlavní starostí jsou teď marže. „Musíte si dobře stanovit cenu. To pro mě znamená někde snížit náklady. Snažím se o co největší kompromisy,“ prohlásil Siriano.
Zákazníci šetří
Návrháři nejsou výjimkou. Problémům čelí většina amerických obchodníků. Zvyšují se jim náklady na materiály, jako jsou bavlna nebo další textilie. Zákazníci si už nemohou dovolit utratit tolik jako v minulých letech. „Když se podíváte na zásoby a jak obchodníci a návrháři prodávají výrobky, je to jasné – vrátili se ke kořenům, k tomu, co zákazníci kupují,“ řekl výkonný ředitel Rady amerických módních návrhářů Steven Kolb.
Módní veteránka Betsy Johnsonová se musela naučit své kolekce přizpůsobit zákazníkům. Teď představila kolekci na jaro 2012. „Po přehlídce jsem si myslela, že modely nikdo nekoupí. Pak jsme si ale řekli, že je zkusíme prodávat na internetu. Daří se nám skvěle,“ podotkla návrhářka.
Právě nové obchodní kanály, mezi jinými i internet, mají nyní úspěch. Třeba značka Target na něm uveřejnila novou kolekci. Zákazníci zaplnili prodejny a kvůli vysoké poptávce málem zkolabovaly i internetové stránky.