České firmy by měly zabrat v exportu

Praha - Čeští vývozci dokáží konkurovat asijským firmám nejen vyšší kvalitou, ale mnohdy už i srovnatelnou cenou. Takovou zkušenost má víc než polovina exportérů. Ze studie banky HSBC ale vyplynulo, že české firmy zaměřené na vývoz stále nejsou v hledání příležitostí v cizině dostatečně aktivní.

Čeští podnikatelé vidí jako atraktivní odvětví pro vývoz mimo země Evropské unie nové technologie. Za tradičně silným strojírenstvím mají podle exportérů potenciál nanotechnologie a biotechnologie. Částečně se tak dokázali přizpůsobit trendům.

Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC Bank

„Čeští exportéři by se měli, aby obstáli v konkurenci, více koncentrovat na výrobky s vyšší přidanou hodnotou: vývoz kapitálu, vývoz know-how, větší propojení vědy, výzkumu s výrobou.“ 


Český export
Český export

Největším obchodním partnerem českých vývozců mimo Evropskou unii zůstává Rusko. Mezi nejatraktivnější země se v uplynulých šesti měsících poprvé dostala Čína. Podle českých podnikatelů ale není jednoduché se na tomto trhu prosadit, a to hned z několika důvodů. „Úplně jiná kultura, úplně jiný styl jednání, tradičně nevíte, jestli můžete mít důvěru v obchodního partnera,“ vysvětluje zástupce exportního oddělení společnosti P-D Refractories CZ Jindřich Tománek.

Velký obchodní potenciál má také Latinská Amerika. Do těchto regionů chce proto své agenty v budoucnu vyslat i Hospodářská komora ČR. „Prioritně se jedná o státy bývalého Sovětského svazu, Jižní Amerika a Blízký východ,“ dodává Miroslav Martinek, ředitel zahraniční sekce hospodářské komory. Podle Nymburského se na nedávném veletrhu ukázalo, že Brazílie je 14. největší strojírenskou velmocí světa s ročním prodejem 2,8 miliard dolarů. Přičem pouze 40 procent této výroby je realizováno na domácím trhu.

Video Český export
video

Český export

Převážná většina českého vývozu ale stále míří do zemí Evropské unie. Kvůli dluhové krizi v eurozóně čeští exportéři v budoucnu čekají pokles zakázek.