České firmy by měly zabrat v exportu

Praha - Čeští vývozci dokáží konkurovat asijským firmám nejen vyšší kvalitou, ale mnohdy už i srovnatelnou cenou. Takovou zkušenost má víc než polovina exportérů. Ze studie banky HSBC ale vyplynulo, že české firmy zaměřené na vývoz stále nejsou v hledání příležitostí v cizině dostatečně aktivní.

Čeští podnikatelé vidí jako atraktivní odvětví pro vývoz mimo země Evropské unie nové technologie. Za tradičně silným strojírenstvím mají podle exportérů potenciál nanotechnologie a biotechnologie. Částečně se tak dokázali přizpůsobit trendům.

Tomáš Nymburský, ředitel exportních finančních služeb HSBC Bank

„Čeští exportéři by se měli, aby obstáli v konkurenci, více koncentrovat na výrobky s vyšší přidanou hodnotou: vývoz kapitálu, vývoz know-how, větší propojení vědy, výzkumu s výrobou.“ 

Největším obchodním partnerem českých vývozců mimo Evropskou unii zůstává Rusko. Mezi nejatraktivnější země se v uplynulých šesti měsících poprvé dostala Čína. Podle českých podnikatelů ale není jednoduché se na tomto trhu prosadit, a to hned z několika důvodů. „Úplně jiná kultura, úplně jiný styl jednání, tradičně nevíte, jestli můžete mít důvěru v obchodního partnera,“ vysvětluje zástupce exportního oddělení společnosti P-D Refractories CZ Jindřich Tománek.

Velký obchodní potenciál má také Latinská Amerika. Do těchto regionů chce proto své agenty v budoucnu vyslat i Hospodářská komora ČR. „Prioritně se jedná o státy bývalého Sovětského svazu, Jižní Amerika a Blízký východ,“ dodává Miroslav Martinek, ředitel zahraniční sekce hospodářské komory. Podle Nymburského se na nedávném veletrhu ukázalo, že Brazílie je 14. největší strojírenskou velmocí světa s ročním prodejem 2,8 miliard dolarů. Přičem pouze 40 procent této výroby je realizováno na domácím trhu.

Český export (zdroj: ČT24)

Převážná většina českého vývozu ale stále míří do zemí Evropské unie. Kvůli dluhové krizi v eurozóně čeští exportéři v budoucnu čekají pokles zakázek.