České firmy si oblíbily dárcovství

Praha – Zhruba 643 milionů korun rozdělují ročně firemní nadace a fondy. Byť mají v Česku jen velmi krátkou tradici, která se táhne od roku 1998, jejich počet roste. Nyní již tvoří firemní dobročinnost 12 procent tuzemských nadací. Firemní nadace mimo jiné zapojují do dobročinných projektů své zaměstnance, například dnem volna na dobrovolnické práce.

Boj s drogovou závislostí, podpora výuky fyziky, stavba dětských hřišť nebo lepší pracovní podmínky pro handicapované – to vše podporují firmy prostřednictvím nadací či fondů. Jejich počet se teď ustálil na čísle přesahujícím dvě stovky. Oproti roku 2003 je jich letos zhruba o polovinu víc. Někteří dárci spojili své síly v Asociaci Firemních nadací a fondů. Ta by nově měla pomáhat ve společné strategii a k lepšímu rozdělování pomoci. „Jde o větší transparentnost. Když firmy darují potřebným subjektům, nemusí to nutně myslet jako součást marketingu, ale jako budování občanské společnosti,“ prohlásil Ondřej Šuch z nadace ČEZ.

Ivana Šatrová, ředitelka Nadace O2: 

„Firemní nadace mohou přinést do neziskového sektoru to dobré z byznysu, ať je to provázanost aktivit, know how nebo profesionalita.“

Podle manažera Jana Dolínka z Nadačního fondu Veolia je důležité, aby dokázaly firemní nadace spolupracovat. „Víc hlav víc ví. Firmy by díky Asociaci měly sladit odvětví, která podporují. Mohou se doplňovat a strategicky peníze rozdělovat,“ prohlásil Dolínek. „Dary z jednorázového rozpočtu se krátí velmi jednoduše, jenže u nadace a fondu se pracuje dle předem nastavených pravidel a dlouhodobě,“ konstatovala Klára Šplíchalová, ředitelka Fóra dárců pro nadační programy.

Firmy chtějí použít sílu více hlasů při prosazování návrhů na zlepšení charitativního prostředí. „Máme šanci v tom pozitivním slova smyslu ovlivnit legislativu,“ řekl Jiří Suchánek z nadace OKD. Firemní nadace mají přitom své peníze relativně jisté, navíc podle výzkumu veřejného mínění osmdesát procent lidí od velkých hráčů na trhu dárcovství očekává.

Reportáž Veroniky Markové (zdroj: ČT24)

Nadace VIA rozdávala ceny za dárcovství

Ceny za dárcovství dnes rozdala v Praze Nadace VIA. Ocenění Via Bona za filantropii získalo pět firem a tentokrát ne jeden, ale dva jednotlivci. Organizátoři tak chtěli poukázat na trend v českém dárcovství. Darovaná částka od drobných dárců se totiž zas začala zvedat, zatímco od společností dál klesá. Cenu obdrželi Břetislav Tůma a Jaroslav Šturma, z firem pak Vodafone, velkoobchod LAW CZ, společnost LMC, KPMG a Telefónica.

„Letošní novinkou je cena za osobní zaujetí - Srdcař roku. Reflektuje vývoj v českém dárcovství. Po dva roky trvajícím poklesu meziročně vzrostl celkový objem soukromých darů v ČR o 2,3 procenta, a to právě díky individuálním dárcům,“ prohlásili zástupci nadace.

Vydáno pod