Berlínem se prohánělo auto bez řidiče

Berlín – V rušných berlínských ulicích se poprvé prohánělo auto, které jezdí i bez řidiče. Vůz vzniknul díky tamní Svobodné univerzitě a dnešní pokus měl zjistit, jestli vůz funguje i v hustém městském provozu. I tak ale pro jistotu v automobilu seděl řidič, který by řízení v případě nouze převzal. Na jeho zásah ale nakonec nedošlo.

Auto je vybaveno skenery, radarem a kamerami. Ty nahrazují oči řidiče. Plyn, brzdu a volant ovládá počítač. Auto také využívá data z družice pomocí GPS. I bez řidiče auto dokáže přejíždět z pruhu do pruhu, zastavovat na semaforu, a dokonce dává přednost chodcům.

Testovací jezdec Tinosch Ganjineh:

„Pokud některý ze systémů selže, zasáhnu a převezmu nad autem kontrolu. Největším problémem jsou zatím semafory – pokud slunce oslepí senzor, může se stát, že nepozná, jaká barva na něm právě svítí. V tom případě musím zasáhnout.“

Myšlenka auta, které se obejde bez člověka je poměrně stará, teprve nejmodernější technika ji ale posouvá blíž k realitě. Univerzita automobil testuje už čtyři roky. Dodnes ho však nepustila mimo soukromé pozemky a opuštěné letiště.

Podle vývojářů by takové vozy mohly v budoucnu sloužit jako taxíky, nebo v systému takzvaného carsharingu, kdy se o auto dělí víc lidí. „Carsharing je pro řadu lidí zatím nepříjemný, protože pro auto musejí jít na nádraží nebo určité parkoviště. To by odpadlo. Auto vás pak vyzvedne doma samo,“ tvrdí Paul Rojas ze Svobodné univerzity Berlín.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Kdo ponese odpovědnost za případné nehody?

Rozvoj autonomních aut však zatím nejvíce brzdí zákony. Není totiž jasné, kdo by za případnou nehodu nesl odpovědnost. Automobilky to však neodrazuje a s vývojem takových aut nezahálejí. Například vůz společnosti BMW sám projel testovacím okruhem legendárního britského pořadu Top Gear. Autonomní vůz vyvíjí například i společnost Google.