České dráhy se zalekly konkurence – zlevňují

Praha – České dráhy reagují na nástup konkurence na kolejích výrazným snížením cen jízdného na vybraných trasách. Například obyčejný lístek z Prahy do Ostravy zlevňuje o víc než třicet procent ze zhruba 400 korun na 295. A zatímco dosud nejlevnější varianta konkurenčního Regiojetu stojí 230 korun, státní dopravce chce svoji nejlacinější jízdenku, tzv. Sporotiket, nově nabízet za 220 korun. Další pád železničních tarifů pak ČD naplánovaly pro cesty z metropole do Brna, Zlína nebo Hradce Králové.

Zatímco při předchozích krocích, jako bylo například zavedení stevardek do vlaků či rozdávání novin nebo nápojů zdarma, České dráhy odmítaly, že reagují přímo na konkurenci, teď se k přímé cenové konfrontaci otevřeně hlásí. „Samozřejmě je to snaha o udržení konkurenceschopnosti vlaků Českých drah. S tím jsme počítali už dopředu, a proto jsme tuto nabídku připravili. Neplatí jen pro vlaky do Ostravy, ale taky ve směru na Brno nebo na Zlín,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

„Celkově to zlevnění pro zákazníky bez In-karty je zhruba třicet procent, pro zákazníky s In-kartou dvacet procent. V zásadě to bude fungovat tak, že zákazník, který má In-kartu a využívá tuto slevu, se dostane na nižší cenu, než mu nabídne naše konkurence. Jestliže nemá In-kartu, tak pojede za stejné jízdné jako u konkurence,“ dodal Joklík.

V zásadě to znamená, že státní dopravce slevy umisťuje do dvou svých produktů. Jedním z nich má být lístek nazvaný ČD Promo, jehož držitel s In-kartou se například sveze z Prahy do Pardubic za stokorunu, do Olomouce pak za 200 korun a do Brna za 160 korun.

Druhou variantou, jak ušetřit, je jízda se zavedenou slevou Sporotiket. Ta rovněž krátí stávající ceny, které byly až dosud závislé na tom, kolik dnů před jízdou pasažér lístek nakoupil. „Všechna tři časová období slučujeme při trase do Ostravy do jednoho. Pro zákazníky s In-kartou bude lístek stát 220 korun, bez této karty pak 230,“ doplňuje mluvčí Českých drah. Do ostatních měst ovšem tři tarify, odstupňované podle doby pořízení jízdenky, zůstávají, přesto se cena ve všech úrovních snižuje.

Regiojet chystá proti slevám drah právní kroky

Na slevy Českých drah už ale ostře reaguje právě konkurenční Regiojet. Společnost poukazuje například na to, že státní dopravce teď snížil ceny pouze do těch míst, do kterých buď nově zajíždí žluté vlaky, nebo která jsou přes spoje Student Agency přímo navázána právě na vlakové spojení Regiojetu. „Přesně se jedná o situaci, kterou svého času označil Úřad na ochranu hospodářské soutěže jako nepřijatelnou. Jde o to, že monopolista se rozhodl jít na podnákladovou cenu, a to ještě ve chvíli, kdy je sám ve ztrátě,“ podotkl v rozhovoru pro Českou televizi mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj s tím, že Regiojet proti takovému chování podnikne příslušné právní kroky.

Radim Jančura a jeho RegioJet
Zdroj: ČTK
Autor: Petr Sznapka

Regiojet zahájil pravidelný provoz svých dálkových vlaků na trati Praha–Ostrava–Havířov 26. září. Vyvrcholilo tak pětileté úsilí soukromých firem, které se pokoušely dostat s komerčním dálkovým vlakem na koleje. Regiojet je třetí soukromý dopravce, který se pokusil narušit monopol Českých drah. Jako jedinému se mu to zatím podařilo. V roce 2007 se nepodařilo uskutečnit projekt tzv. RT Expresu Praha–Ostrava, letos zase nevyjel soukromý Euronight z Prahy do Košic.