Google v Česku trápí silná pozice Seznamu

Praha - Google funguje na českém internetu pět let. Na trh, kterému do té doby vévodili jen čeští hráči, přinesl globální konkurenci a s ní i světově ozkoušené služby. Podíl internetových služeb na příjmech tuzemské ekonomiky navíc rychle roste a konkurence se snaží, aby si ukousla co největší sousto.

„Nejradši googluju na Seznamu,“ říká cimrmanolog Zdeněk Svěrák a vystihuje tak situaci na českém internetovém trhu. 

Na rozdíl od drtivé většiny zemí tuzemskému trhu nevládne globální Google. Naopak bojuje s místní konkurencí. „Google určitě dráždí na mapě flek s názvem Česká republika. Na našem trhu jsou obě firmy rovnocennými partnery,“ říká šéfredaktor serveru Tyinternety.cz Vojtěch Bednář.

Google se ale po nesmělých začátcích rozjíždí naplno a během minulého roku o sobě začal dávat vědět i reklamními kampaněmi. Tuzemské vedení dokázalo přinést na český trh přes stovku nových služeb, včetně prohlížeče Chrome nebo navigace v mobilech. „Před pěti lety měl Google v Čechách jednoho zaměstnance. Teď je nás pětadvacet a jestě jsme otevřeli zastoupení na Slovensku,“ uvádí ředitelka Google ČR Taťána le Moigne.

Souboj internetových vyhledávačů (zdroj: ČT24)

Největší konkurent Seznam navíc není vyhledávač, ale portál. I díky konkurenci stále rozšiřuje svou nabídku služeb a na začátku října pohltil videoserver Stream. I přesto, že koncept portálu je už na internetu přežitý, Seznam stále tuzemskému internetu vládne. Tuzemská internetová scéna přitom dnes tvoří necelá čtyři procenta HDP. Podle odhadů by se měla do čtyř let vyšplhat ještě o jedno procento.