Vánoční nákupy jsou za dveřmi

Praha – Babí léto skončilo a Vánoce jsou na dohled, zejména pro obchodníky. Kvůli pohodlí a díky velkému výběru navíc zákazníci stále častěji hledají dárky na internetu. Weboví prodejci s takovým náporem počítají, a proto zvyšují kapacitu svých skladů nebo přidávají další výdejní místa.

Obchodní domy už pomalu plní police vánočními dárky a v centrálních skladech začíná nápor. I když vánoční nákupy většina Čechů plánuje na listopad, už teď objednávají hlavně na internetu. „Už to pomalu začíná. Zaznamenali jsme zvýšenou poptávku už tento víkend,“ říká generální ředitel serveru Mall.cz Marek Liška. 

Bezstarostně ale Češi letos utrácet nebudou. Podle odhadů obchodníků většinou utratí za dárky v průměru dva až pět tisíc korun, jen každý třetí chce zaplatit pět až deset tisíc a nad deset tisíc plánuje do Vánoc investovat jen sedm procent lidí. „Lidé nevědí, jak to bude s druhou avizovanou krizí, takže spíš uvažují, že utratí méně,“ vysvětluje marketingová ředitelka Kasa.cz Jitka Součková. „Zákazníci kupují větší počet, ale zboží za nižší cenu,“ doplňuje Liška. 

Kamenným obchodům, které už vánoční kampaň nekompromisně startují, lidé sice zůstávají stále věrni, třetina Čechů ale Vánoce vyřeší kompletně on-line. Jen za loňský rok Češi na internetu utratili 33 miliard korun, letos může obrat obchodů vzrůst o další čtyři miliardy. „Třetina z obratu, který se by se měl vyšplhat na 37 miliard, budou právě Vánoce,“ myslí si výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. 

Kupovat se letos budou hlavně praktické dárky, které vydrží delší dobu. Obchodníci sází hlavně na čtečky knih, tablety, chytré telefony nebo kávovary.