Roman: Za zveřejněním kauzy stojí šéf společnosti Czech Coal

Praha - Další kolo války uhlobaronů odstartovalo. Martin Roman viní svého rivala, šéfa firmy Czech Coal Pavla Tykače, že stojí za zveřejněním kauzy, podle níž byl Roman propojen s vlastníky Škoda Holding v době, kdy už šéfoval ČEZu. Ten plzeňské Škodě zadával miliardové zakázky. Jednalo by se proto o jasný střet zájmů. Tykačův mluvčí ale obvinění odmítl.

Martin Roman a Pavel Tykač jsou dva nejmocnější hráči na trhu s energetikou posledních let. V rozhovoru pro MF Dnes bývalý šéf elektrárenské společnosti ČEZ Roman napadl šéfa firmy Czech Coal, že stojí za nejnovější kauzou. „Pan Tykač mi řekl asi před rokem a půl, že si myslí, že řídím ČEZ výborně, ale že přesto bude bojovat za to, abych odešel, protože přese mne neprotlačí navýšení cen uhlí,“ prohlásil Roman. 

Mluvčí Tykače to ale pro ČT ostře odmítl s tím, že se Roman snaží vlastní problémy hodit na někoho jiného. „Považuji za krajně nepravděpodobné, že by pan Tykač kdy chválil Romana za řízení ČEZu. Cenu uhlí neurčuje ani pan Roman ani pan Tykač. Jestli se dnes ukazuje, že Roman několik let lhal o svém vztahu ke Škodě, tak to ani žádný vliv na cenu uhlí mít nemůže,“ konstatoval Jan Chudomel.

Těžba uhlí
Zdroj: ČT24

Válka mezi uhlobarony už je záležitost několik let stará

Podle Zuzany Kubátové, redaktorky Hospodářských novin, válka trvá už pět nebo šest let, kdy Tykač vstoupil do Mostecké uhelné. „Už před dvěma lety, kdy eurokontroloři vtrhli do ČEZu, se spekulovalo, že za to může Tykač,“ podotkla Kubátová.

Nově zveřejněnými dokumenty, podle kterých Roman spoluvlastnil prostřednictvím různých společností Škodu Holding, nebo z ní měl zisk, se zabývá už i protikorupční policie. K dispozici má podle ČT i informace z finančně-analytického útvaru ministerstva financí. „Protikorupční policie shromažďuje a vyhodnocuje materiály a informace, které se týkají prodeje společnosti Škoda Holding společnosti Appian,“ řekl vrchní komisař Jaroslav Ibehej. 

Roman ale tvrdí, že poté, co odešel do ČEZu z plzeňské škodovky, nebyl nikdy ani jejím vlastníkem ani tím, kdo by z ní měl jakékoli příjmy.

Reportáž Olgy Málkové a Hany Vorlíčkové (zdroj: ČT24)