Soupravy Railjet ať tahají lokomotivy od Škody, žádají ČD

Praha - České dráhy (ČD) chtějí, aby soupravy Railjet, které kupují od rakouské firmy Siemens, tahaly nové lokomotivy řady 380 od Škody Transportation. Problémem ale může být technické řešení této varianty. Lokomotivy totiž nejsou se soupravami kompatibilní. Informuje o tom deník E15. Škoda před nedávnem nákup Railjetů napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ten však její námitky nevyslyšel.

ČD kupují šestnáct souprav Railjet za téměř pět miliard korun pro mezinárodní linky z Německa přes Prahu do Rakouska. Spekulovalo se o tom, že by je měly tahat lokomotivy Taurus od Siemensu. Tato kombinace funguje v Rakousku. Šéf ČD Petr Žaluda to ale popřel: „Naším záměrem jednoznačně je, aby Railjety tahaly lokomotivy řady 380, teď jednáme o technickém řešení,“ řekl deníku. Dráhy již v minulosti 20 těchto lokomotiv objednaly za zhruba 2,6 miliardy korun.

Problémem je software

Problémem ale bude zejména rozdílný software v lokomotivách a vlakových soupravách. Soupravy totiž používají specifický řídicí a komunikační protokol pro rakouské dráhy. Ten podle Škodovky není kompatibilní s evropským standardem používaným na lokomotivách.

Všechny tři strany tak čeká jednání o konečné podobě řešení. „Jsme připraveni pokračovat ihned v jednáních, jakmile k tomu budeme ze strany Českých drah vyzváni. Rozhodně nejsme ti, kteří by jednání chtěli bojkotovat. Dle našich informací v tuto chvíli České dráhy připravují dokumenty, které jednání a následnou realizací zvoleného řešení smluvně zastřeší,“ sdělil E15 mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

Podle mluvčí Škody Lubomíry Černé zatím nelze říci, kolik budou úpravy stát a jak dlouho potrvají. „Logičtější se mi zdá přizpůsobit Railjety. Pokud by šlo o přizpůsobení lokomotiv, bavíme se o nákladech v řádu stamilionů korun,“ sdělil již dříve šéf Škody Josef Bernard.

Škoda se bude navíc muset snažit rychle dokončit homologaci svých lokomotiv v okolních zemích. To je podmínka, aby je dráhy převzaly. Dodávka má kvůli tomu dvouleté zpoždění a dráhy žádají stamilionové penále. Podle Žaludy jsou ale jednání o penále a zvýšení ceny kvůli softwaru dvě různé věci.