Fiat spustil v Itálii lavinu stávek

Turín/Řím - Celou Itálii dnes zasáhly stávky a demonstrace. Připojili se k ní železničáři a kovodělníci, kteří zastavili práci na osm hodin, ale také všech pět závodů italské automobilky Fiat. Zde ji svolaly odbory, které tak hodlají protestovat proti plánovanému zavírání továren a propouštění zaměstnanců. Odboráři se bojí, že se automobilka chce úplně stáhnout z italského trhu. Vedení Fiatu ale takový krok zatím popírá. V řadě větších měst, především v Římě, se konají větší protestní demonstrace.

Stávku svolal ve Fiatu tamní největší odborový svaz kovodělníků Fiom, který tak chce dát vedení automobilky jasně najevo, co si myslí o jejím údajném zavírání továren v Itálii. Automobilka totiž začátkem října oznámila, že hodlá opustit hlavní zaměstnavatelský svaz.

Dělníci automobilky protestují zejména proti plánům vedení ukončit výrobu autobusů značky Irisbus, což by znamenalo zrušení 700 pracovních míst. Tím by Fiat přestal být vázán podepsanou kolektivní smlouvou se zaměstnanci této společnosti. Irisbus vznikl v roce 1999 jako spolupráce Fiatu a Renaultu, vlastní také bývalou továrnu Karosa ve Vysokém Mýtě, největšího výrobce autobusů v Česku.

Továrna Fiatu v Turíně
Zdroj: Vittorio Zunino Celotto/ISIFA/Getty Images

Fiat chce investovat, nemá však v Itálii živnou půdu

Jedna továrna v Termini Imerese na Sicílii již přitom byla definitivně uzavřena, jak přiblížila spolupracovnice ČT Vědunka Lunardi. „Nutno říci, že to není jen chyba Fiatu, jak tvrdí odbory. Firma naopak chtěla v Itálii investovat dokonce 12 miliard eur během příštích tří let, ale teď s investicemi váhá, protože Fiat nemá v Itálii uspokojivé podmínky pro produkci,“ dodala Lunardi. Italští dělníci například odmítají dobře placené přesčasy a volají, že se nestanou čínskými dělníky.

Přitom také letošní rok je z hlediska tržeb pro Fiat velmi špatný. Například v měsíci září klesl prodej automobilů na 6,5 procenta v rámci Evropské unie, což je poměrně nízké číslo. „V současné době firmu brzdí hlavně krize a nevyjasněná situace v Itálii. Například jeden z nových modelů se bude vyrábět v Srbsku,“ dodala Lunardi.

Maurizio Landini, předseda, odborový svaz Fiom

„Stávkujeme, abychom Fiat přinutili zůstat v Itálii. Odchod Fialtu povede ke zhoršení pracovních podmínek na továrnách firmy a k omezení její produkce v zemi.“

Vedení Fiatu ale krok považuje za nutný, dokonce jediný možný k tomu, aby firma udržela svoje domácí továrny, které jsou i tak dlouhou dobu ve ztrátě, v chodu. K úplnému zastavení výroby v Itálii ale automobilka údajně přistupovat nechce. Pro uklidnění situace zveřejnila, že v roce 2013 hodlá v Turíně vyrábět Jeepy pro americký Chrysler a začně vyvíjet nový motor pro Alfu Romeo. Jenže ani taková zpráva mezi odbory klid nepřinesla.

Stávka odborářů v Římě
Zdroj: ČT24

Stávkuje se nejen ve Fiatu

K zaměstnancům Fiatu se připojili kromě železničářů a kovodělníků také zaměstnanci státních loděnic, kde chybí zakázky a nevytváří se nová pracovní místa. Na dnešní demonstraci v Římě se pak sešlo několik tisíc lidí. Jak poznamenala Vědunka Lunardi, jelikož v kovodělném průmyslu pracuje významný počet lidí, očekávala se vyšší účast, a to v řádu desetitisíců. Na železnicích pak stávkovaly tzv. nezávislé odbory.

Italští odboráři se bouří proti způsobu, jakým vláda řeší ekonomickou krizi. Podle nich kvůli Berlusconiho politice přicházejí o místa tisíce lidí. Odbory se však musí během protestů uskromnit, starosta Říma jim totiž po násilnostech z minulého týdne omezil pohyb po městě. „Protestujeme slušně a demokraticky. To je nejlepší odpověď těm, kteří minulou sobotu hodili všechny do jednoho pytle,“ říká generální sekretář odborového svazu Foim Giorgio Airaudo.