Praha – Vánoční shon začíná. V řadě obchodů už nasadili vánoční výzdobu a někde už sem tam zní i koledy. A tak řada lidí začíná uvažovat o tom, co nadělí své rodině a přátelům pod stromeček. Kde se letos vyplatí nakupovat vánoční dárky? Je lepší vsadit na domácí obchody, anebo vyrazit za vánočními nákupy do ciziny? Analytik společnosti Citfin Tomáš Volf radí: letošním jasným favoritem je Polsko.
Kam vyrazit na nákupy vánočních dárků?
Pokud Češi vyrazí tento víkend nakupovat do Polska, ušetří podle Volfa ve srovnání se stejným obdobím loni téměř 10 procent. České koruně se v minulých dnech sice příliš nedařilo kvůli složité situaci v eurozóně, především pak v Řecku a nově v Itálii, ale přesto se drží k polskému zlotému na velmi solidních úrovních.
Další zajímavou destinací z pohledu kurzu koruny a jejího posílení v meziročním vyjádření je Maďarsko, kde by činila úspora přes 8 procent. Naopak tradiční destinace českých spotřebitelů – Německo – je letos pro Čechy méně výhodná než loni. Oproti euru si totiž koruna pohoršila téměř o 4 procenta. Absolutně nejdražší dárky nicméně podle Volfa letos pro Čechy čekají na pultech švýcarských obchodů, protože koruna vzhledem k franku za poslední rok oslabila téměř o 14 procent. Prakticky neutrálně pak vyjdou nákupy ve Velké Británii, kde si Češi nakupování v posledních letech oblíbili.
Slabá koruna prodražila dovoz
Koruna letos nepřeje ani spotřebitelům, kteří budou letošní dárky kupovat v českých obchodech. Většina dovozu do České republiky pochází ze zemí eurozóny. Podobná situace je i u zboží dovážených z dolarových destinací. Koruna k dolaru ztratila téměř 4,5 procenta.
„Vyšší náklady dovozů by mohli čeští obchodníci promítnout do koncových cen,“ míní Volf. A konkurenční boj by mohl být před Vánocemi ostrý. Maloobchodní tržby se v září o půl procenta propadly, a tak lze podle odborníků čekat, že se obchodníci pokusí vylepšit si bilanci na předvánočním trhu. Akcí ale možná nebude až tolik zapotřebí. I tváří v tvář krizi plánují Češi letos utrácet za vánoční dárky více než v předchozích dvou letech. Podle průzkumu společnosti Unilever chce každý Čech v průměru do vánočních dárků investovat 3 578 korun.