Trasa Brigton - Londýn hostila závod elektromobilů

Londýn - V roce 1896 uspořádalo 33 automobilových nadšenců závod z Londýna do Brightonu. Chtěli ukázat veřejnosti, že budoucnost je ve spalovacích motorech a koně by měly být schované pod kapotou. Mnozí je tehdy měli za blázny. Dnes je považujeme za vizionáře. Na jejich nápad teď navázali konstruktéři automobilů s elektrickým pohonem, kteří vyrazili na závod, kde nebyla důležitá rychlost, ale co nejnižší spotřeba.

První a druhý závod z Londýna do Brightonu dělí 115 let. I když se to nezdá, automobilismus stojí opět na velmi složité křižovatce. Na konci devatenáctého století vedla cesta přes zdokonalení motorů k masové produkci. Dnes je jasné, že se musíme vydat směrem co nejnižších nákladů na palivo a ideálně nulového znečištění životního prostředí. 

Damon Hill, světový šampion formule 1 v roce 1996

„Nyní světu dominuje ambice snížit množství fosilních paliv, které spálíme, a redukovat uhlíkovou stopu. Nás zajímá, co za technologii je k dispozici nyní, a co přijde v budoucnosti. Důležité je, co se objeví na trhu - a to můžeme ovlivnit i tím, že uspořádáme tento silniční testovací závod. Chceme jím propagovat celý koncept úsporných aut.“ 

Účast několika bývalých závodníků a konstruktérů formule 1, kteří běžně jezdí po okruhu se spotřebou desítek litrů paliva na sto kilometrů, mělo přitáhnout pozornost veřejnosti. To se povedlo i díky tomu, že jezdci neusedli do obyčejných automobilů. Všechny jsou futuristické koncepty, navíc s nejnovějšími technologiemi, které má světový automobilový průmysl ve svých laboratořích. 

„Tato akce je především o spotřebování co možná nejméně energie na stokilometrové cestě. To je pro nás výzva. Není to totiž jen o autě, ale i o řidičském umění,“ přibližuje pořadatel závodu Roger Etcell. 

„Čistý“ elektromobil nebo radši hybrid?

Během závodu se prototypy světových lídrů Volkswagen, Peugeot nebo BMW utkaly s malosériovými značkami, jako je Gordon Murray Design, Lightning nebo Delta. „Podle mě je nejzajímavější systém, který kombinuje elektrický pohon s benzínovým. Pokud použijete to nejlepší z obou světů, je to vynikající. Je to jako mít svíčku i baterku. Když vyhoří svíčka, můžete se spolehnout na baterie a naopak. Hlavní ale je ukázat to lidem, ať si sami rozhodnou, co jim bude vyhovovat,“ říká motoristický publicista Mike Rutherford. 

Závod eko aut (zdroj: ČT24)

Řidiči i spolujezdci si auta nemohli vynachválit. Zákazníky ale zatím odrazuje pořizovací cena a následné náklady na servis. Mnohé z nich kromě ceny odrazuje i to, že elektřinu, která pohání moderní motory, stejně vyrábějí elektrárny. A to mnohdy uhelné, které životní prostředí rozhodně nešetří. Pokud bude do aut proudit elektřina z obnovitelných zdrojů, padne tím i zásadní překážka pro ty, kteří o podobném automobilu uvažují především kvůli ekologii.  

Vítězem závodu se nakonec stal třísedadlový plně elektrický koncept městského auta z dílny konstruktéra formule 1 Gordona Murraye. Bylo to poprvé, co ho představil veřejnosti. Nyní však už vyjednává se třemi automobilkami, které ho chtějí vyrábět.

Vydáno pod