Úderem půlnoci se otevřely první lahve Beaujolais nouveau

Paříž - Beaujolais nouveau je tu. Takový slogan každoročně třetí čtvrtek v listopadu obletí celý svět. Přesně minutu po půlnoci odstartovaly ve Francii otevřením první lahve bujaré oslavy. Tradice Beaujolais v Česku mírně upadá kvůli Svatomartinskému vínu.

Ve Francii dnes v noci ožívá i ta nejmenší vesnice, kde si lidé vychutnají ovocné chuti letošního ročníku. „Letos má víno krásný nádech peckového ovoce, a to převážně švestek, ale jsou tam i neznatelné tóny banánů. Konzumuje se převážně s paštikami, kozími sýry a samozřejmě šneky po Beaujolais,“ konstatoval sommeliér Petr Sláma.

Milovníci si ho ale mohou užívat jen do Vánoc. Pak ztrácí svěžest a vinaři ho musejí nahradit zrajícím vínem. I tak na něm ale Francie stihne slušně vydělat. Každoroční slavnostní otevírání je nejlepší reklamou.

„Pro spoustu lidí je synonymem Beaujolais jen to mladé víno. V dnešní době už to skoro zastínilo skutečnost, že v Beaujolais se produkují i krásná dlouhověká vína. Protože v oblasti Beaujolais se nachází i deset takzvaných CRU, což jsou nejkvalitnější vína vůbec, nejznámější je asi Moulin a Vin,“ podotkl sommeliér Miloslav Lerch.

Mladé víno si oblíbili i Japonci

Beaujolais sice nepatří mezi nejkvalitnější vína, slávu ve Francii ani jinde ve světě to ale nepokazí. Šedesátiletá tradice otevírání Beaujolais podporuje vývoz z Francie - do zahraničí míří čtyřicet procent produkce. Za hranicemi Francie ho nejvíce vypijí Japonci, kteří ročně nakoupí šest milionů lahví. Oblíbené je i v Německu a v Americe.

Reportáž Jany Erbenové (zdroj: ČT24)