Česká pošta se probrala a začíná konkurovat soukromým přepravcům

Praha - Místo doručeného balíku jen papírové oznámení ve schránce, častá praxe, se kterou by ale měl být konec. Česká pošta od ledna nabídne čtyři nové typy zásilek i možnosti jejich doručení. Službu už zkouší v testovacím provozu.

Před Vánocemi křižují Českem stovky tisíc balíků denně, právě v tomto zápřahu si pošťáci České pošty zvykají na novinky, které je od ledna čekají. „Nabídneme zákazníkům poprvé volbu. Budou si moci vybrat, zda budou chtít balík na poště, nebo do ruky,“ řekl Lukáš Rampas, ředitel odboru balíkové zásilky. Na kterou poštu balík přijde, si zákazník zvolí sám a výběr může dále podle potřeby měnit. Kdo chce balík do ruky, dostane o něm informaci přes SMS. První zkušenosti ukazují, že díky SMS vzrostl počet doručených zásilek na 99 procent. 

Pošta chce konkurovat i cenou

Podle konkurence pošta jen dohání to, co je na soukromém trhu už samozřejmé a zavedené. Státní podnik chce konkurovat i cenou. Doručení tříkilového balíku nabízí za 105 korun. U DPD vyjde stejná zásilka na 142 korun a v PPL na 155 korun. „Příjemce formou sms proaktivně informujeme o času doručení. Vlivu české pošty na nás se neobáváme,“ reagoval Daniel Mareš, generální ředitel DPD. 

Soukromí přepravci naopak očekávají, že letos přepraví rekordní počty zásilek. Už teď museli zdvojnásobit své stavy. Zatímco dopisů a pohledů si lidé posílají čím dál méně, balíků každý rok přibude o 15 procent. Velká část míří ke svým adresátům z internetových obchodů. Kdo chce mít stoprocentní jistotu, že svůj vánoční balík dostane včas, měl by ho poslat nejpozději tři dny před Štědrým dnem jednou z expresních služeb.

Reportáž Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)
Vydáno pod