Cena nafty je nejvyšší v historii. A bude hůř

Praha - Řidiči, jejichž auta jezdí na naftu, platí za plnou nádrž nejvíce v historii. Diesel stojí u benzinových pump v Česku i přes 36 korun za litr. Cena půjde přes zimu navíc zřejmě ještě nahoru.

z tankovacích stojanů svítila na řidiče před pěti lety částka 27,90 koruny. A bylo jedno, jestli jezdí na Diesel, nebo Natural 95. Nyní je stav dost odlišný. Nafta byla dražší než benzin už v roce 2008. Cena obou paliv ale stále stoupá, a to i přesto, že barel ropy na burze zdaleka není tak drahý jako v časech rekordní hodnoty před třemi roky. Dnes, kdy cena klesla o čtvrtinu, přitom platíme za naftu stále víc. 

„Tenkrát byla silná koruna, respektive slabý dolar. Kdežto dnes je situace naprosto opačná,“ hodnotí Michal Roškanin, redaktor a analytik z Petrolmedia.cz. To, co musí motorista zaplatit u pumpy, odráží totiž cenu samotného paliva jen částečně. Stát si vezme z každého litru 20 procent na DPH a dalších skoro 11 korun na spotřební dani. I proto je v Česku benzin dražší, než je v Evropě obvyklé.

Václav Loula, Asociace petrolejářského průmyslu:

„Sečteme-li obě tyto daňové zátěže, je celkové daňové zatížení paliv téměř 60 procent.“


Výmluvy a vytáčky

Pumpaři se často odvolávají na to, že koupili naftu a benzin ještě v době, kdy byla ropa drahá. Teď musí zásoby nejdříve prodat, než půjdou s cenou dolů. To je ale často jen výmluva. „Jsou pumpy, které dostávají zboží několikrát denně, takže argumentace se starými zásobami není až tak oprávněná,“ oponuje Ivan Indráček, předseda Sdružení Čerpacích stanic ČR.

„Obecně podnikatelský trend je, že vyšší náklady se každý snaží, pokud to jde, aplikovat co nejdříve, zatímco pokud má možnost si trošku vylepšit marži, tak s tím zlevňováním nespěchá,“ dodává Indráček. Kvůli dražším pohonným hmotám už teď lidé omezují jízdu autem. Analytici oslovení Českou televizí odhadují pro tento rok nižší spotřebu benzinu o 5 až 7 procent.