Kdy nejpozději poslat vánoční dárky poštou do zahraničí?

Praha – Za necelé dva týdny tady máme Vánoce a každý z nás chce určitě své blízké potěšit dárkem. Možná jsou mezi námi tací, kteří mají vánoční dárky zabalené a schované ve skříni už od léta. Někteří nakupují až na Štědrý den. I to se určitě dá. Ne se všemi, které chceme obdarovat, se ale sejdeme u stromečku. Někdy tak přijde řada taky na posílání dárků poštou. A pokud je posíláme do zahraničí, měli bychom si pospíšit. A protože od 1. dubna platí nové předpisy pro posílání zásilek do ciziny, které mohou celý proces zkomplikovat, zeptali jsme se proto České pošty, jak správně postupovat. Na naše otázky odpovídala mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Kdy nejpozději podat na poštu balík, aby dorazil ještě před Štědrým dnem?

Na tuto otázku není jednoduchá odpověď. Vždy záleží na tom, do které země zákazník zásilku zasílá a také jakou službu z nabídek České pošty vybere. Samozřejmě je nejlepší poslat zásilku co nejdříve.

S nejrychlejším dodáním můžeme počítat u zásilek EMS (EXPRESS MAIL SERVICE) do zahraničí. V tomto případě pošta garantuje dobu dodání. Zásilku odešle do zahraničí nejrychlejším možným způsobem a zajistí, že i zahraniční pošta dodá zásilku po příchodu do země určení nejrychlejším možným způsobem, a to v době stanovené zemí určené v Poštovních a obchodních podmínkách České pošty. Například pro zásilku zasílanou do Německa je limit pro dodání do dvou dnů po příchodu. Stejný limit pro dodání je i u balíků na Slovensko. V případě Velké Británie je to tři až pět dnů. Informace o typech zásilek a termínech dodání najdou zákazníci na internetových stránkách České pošty.

Jak je to s celním řízením u zásilek do zahraničí?

Jestliže se jedná o zásilku obchodního charakteru, musí nám dát zákazník zásilku proclenou, pokud ne, je třeba připojit vyplněné celní prohlášky. Pokud pak celní úřad potřebuje něco řešit, „neobtěžujeme“ s tím zákazníka, ale jednáme s celním úřadem za něj. Celní úřad totiž může žádat otevření zásilky a kontrolu obsahu.

Pokud ale například posíláte dárek kamarádce, vyplníte pouze takzvanou celní prohlášku (formulář CN 22). V podstatě je to popis toho, co posíláte, kolik to váží a jakou to má hodnotu.

Mám možnost zjistit, kde se zrovna zásilka, kterou jsem odeslala, nachází?

Informace o pohybu zásilky, ovšem jen do vybraných zemí, jsou dostupné následující den po dni podání zásilky v rámci systému Track&Trace. Informace je možno získat jednoduše a pohodlně na internetových stránkách České pošty věnovaným sledování zásilek.

Další informace k posílání zásilek do zahraničí můžete získat na webových stránkách České pošty www.cpost.cz nebo také na bezplatné telefonní lince pošty 800 10 44 10. Na stránkách pošty najdete dokonce i kalkulátor poštovného.