Baby friendly podniky frčí

Praha - Na rodinách s dětmi se dá postavit slibný byznys. Své o tom ví ti, u kterých jsou rodiny s dětmi vítanými hosty. Restaurace, hotely, ale třeba i posilovny nabízí rodičům s dětmi příjemně strávené chvíle. Dětské koutky a podobná vybavení jsou rodiči velmi kvitována. Již v příštím roce by mohla i v Česku vzniknout jednotná certifikace těchto míst. Značku „baby friendly“ si už u nás nechala jedna firma zaregistrovat.

„Viděli jsme v tom velký potenciál, přilákat sem rodiny s dětmi. To se nám vyplatilo a stále vyplácí. Restaurace je dost navštěvovaná, o víkendech, o sobotách a o nedělích máme plno,“ říká Marek Landsinger, provozní restaurace Pizza Nuova.

Na takovéto hosty musí být personál řádně připraven. Milé úsměvy a ochota jsou nutností. Pokud ne, zákazník se již třeba znovu nevrátí. Výjimkou nejsou ani animátorky, které děti zabavují. Pro maminky, které se nechtějí vzdát všech svých aktivit, je to velmi důležité a neváhají si za takovou službu připlatit. Navíc, pokud si dítě místo oblíbí, může mu to přinést nové kamarády i zkušenosti.

  • Dětský koutek zdroj: ČT24
  • Dítě zdroj: ČT24

„Synovi je dva a půl a chodím sem už od jeho šestinedělí. Má tady kamarády, moc se mu to líbí a má rád ty paní učitelky. Pro mě to znamená udržení stylu, na který jsem byla zvyklá před porodem, a naprostou svobodu,“ říká Kristina Paulusová.

Posilovny, restaurace, domy na hlídání dětí – ti všichni v poslední době zaznamenávají rostoucí zájem o baby friendly podniky. Podle odborníků to souvisí s baby boomem silných ročníků sedmdesátých let. Tito lidé si navíc děti většinou pořizují až později, často i po třicítce. Jsou už zvyklí na svůj životní styl, který nechtějí s příchodem dětí zásadně měnit.

"Baby friendly" podniky mají velký potenciál (zdroj: ČT24)

Do kosmetického salonu Renaty Kábové není problém přijít ani s batoletem ani s desetiletým dítětem. Stačí zavolat a službu hlídání si dopředu objednat. I tímto způsobem se provozovatelé podniků snaží konkurovat těm velkým.

V Česku zatím neexistuje žádný oficiální seznam míst přátelských k dětem. Rodiče si mezi sebou vyměňují své zkušenosti na různých serverech. A své vlastní seznamy vydávají třeba různé organizace. Například projekt „Místa přátelská rodině“ spustila před lety organizace Gender studies. Vytvořila tak seznam podniků, kde se s dětmi počítá.

„Projekt odstartoval v roce 2007 a jeho cílem bylo vytvořit databázi míst, která měla splňovat určitá kritéria. Samozřejmě to mělo být nekuřácké místo, mělo to být bezbariérové, měla tam být dětská židlička atd.,“ říká Markéta Štěpánová, autorka projektu Gender studies.

Rodiče jsou dnes stále náročnější a žádají už víc než jen dětskou židličku a nekuřácký prostor, ale i hračky a koutek s hlídáním. Přísná a jednotná kritéria baby friendly konceptu se teď snaží do Česka zavést síť hotelů Orea. Majitelé si registrovali značku baby friendly jako ochrannou známku a svůj koncept chtějí prodávat jako franchising i jiným podnikům.

  • Dětský koutek zdroj: ČT24
  • Hlídání dětí zdroj: ČT24

V síti těchto hotelů se klienti mohou spolehnout na bezbariérový vstup, koutek pro děti, dětské stoličky, chůvy, animační program a další služby. Jedním z těchto hotelů je i brněnský hotel Santon.

Klienti mají prý o služby velký zájem a přibývá zákazníků s malými dětmi. Podnikatelé si pochvalují, že sázka na dětskou klientelu se jim vyplácí a především nevyžaduje žádné velké vstupní investice. Ale samozřejmě byznysmeni musí počítat s tím, že baby friendly recept není recept na spásu v podnikání. Vsadit na děti a matky už se několika podnikatelům nevyplatilo.

Vydáno pod