Tradiční české ozdoby válcuje čínská velkovýroba

Praha - Výroba tradičních českých vánočních ozdob zažívá krizi. Podstatná část tuzemských zákazníků dává přednost sériově vyráběným ozdobám z východu, a to zejména kvůli ceně. Místní sklárny jsou proto závislé na vývozu.

Tradičních českých baněk z foukaného skla se v tuzemsku prodá jen asi deset procent z celkové výroby. Zbytek putuje za hranice, hlavně do Spojených států, Německa, Rakouska nebo Itálie. Tedy tam, kde si zákazník neváhá připlatit. Než české supermarkety zaplavila levná produkce z Číny, sklárny prodávaly zákazníkům i čtyřikrát více ozdob. 

„Před dvaceti lety jsme měli 21 provozoven. Letos máme bohužel už jenom dvě,“ říká vedoucí provozu Vánoční ozdoby DUV-družstvo Regina Jaklová. Do velkých prodejních řetězců, jako je Tesco nebo Kaufland výrobky nedodáváme. Jejich podmínky jsou pro nás nepřijatelné," dodává předseda družstva Slezská tvorba Opava Jaroslav Veverka. 

České vs. čínské ozdoby (zdroj: ČT24)

Skláři si navíc nemohou dovolit patentovat každý ručně malovaný vzor a originální tvar ozdoby. Toho pak využívají čínské fabriky, které české dekorace kopírují. „Máme avíza, že i přímo naše zboží, které nějaký čínský zástupce nakoupí na trhu třeba ve Švýcarsku nebo v Itálii, tak se objevuje v nabídkové síti v Číně,“ uvádí Miroslav Šorma z DUV-družstva. 

Pro skláře přitom není problém vyrobit prakticky cokoliv. Přání zejména zahraničních zákazníků je ale občas zaskočí. Třeba letos ve Dvoře Králové vyráběli dvanáct tisíc kusů vánočních chobotnic pro amerického odběratele. Výrobci se kvůli zakázkám museli přizpůsobit, a tak vyrábí i takové ozdoby, které by si Češi pověsili na stromek jen se sebezapřením. 

Zato k čínské dekoraci z plastu si Češi cestu našli, i letos mělo podle obchodníků asi 80 procent prodaných ozdob cedulku Made in China. Jsou totiž levnější, což zákazníky zajímá nejvíce.