Na výprodejových cenách obchodníci netratí. Během roku mají marži i 200 procent

Praha – Až poloviční slevy útočí na peněženky zákazníků a řada z nich se ptá, jak je možné, že obchodník pořád vydělá. Odpověď zní: může za to marže. Jde o přirážku, o kterou obchodník prodává zboží dráž, než ho pořídil, a z níž pokrývá i náklady. Bývá vysoká i 200 procent.

Obchodníci lákají na obrovské výprodeje. Televize o třetinu levnější, oblečení se slevou 70 procent. I když sleví, přesto většinou netratí. „I v období výprodejů obchodníci na zboží vydělávají. Výprodejová cena je prostě normální cena, za kterou obchodník předpokládá, že bude zboží prodávat. To, co se prodá během zbytku roku, je bonus navíc,“ uvedl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.

Největší marže jsou na nepotravinářském zboží, které v obchodních skladech leží delší dobu a se kterým tak mají prodejci větší náklady. Navíc u něj často hrozí, že vyjde z módy nebo zastará. „Čím déleobrátkové zboží, tím větší marže. Z té marže platíte náklady na skladování a tak podobně. Takže si dáváte marži od 50 do 150 procent,“ informoval Zdeněk Juračka ze Svazu obchodu a cestovního ruchu, COOP.

Dodavatelé šli s cenou dolů, obchody ale ne

Tradičně nejvyšší marže jsou na obuvi, sezonním oblečení, zejména na značkovém, ale třeba i na krému na boty. U elektroniky činí marže zhruba 25 procent. U žhavých novinek ale může být i dvě stě procent. U benzinu a nafty si pumpy přidávají 2 koruny na litr. U cigaret stát určil navíc 7,5 procenta, u časopisů 15 procent. Na potravinách je podle oficiálních údajů přirážka zhruba 25 procent. Jenže podle potravinářů se řetězce obohacují na úkor dodavatelů, kteří šli v posledních letech s cenou dolů. Obchody ale ne. 

Reportáž Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)

„Řetězce mají neuvěřitelně vysokou marži. Například u krabicového mléka šla cena u výrobců o dvě procenta dolů, pro spotřebitele šla o 10 procent nahoru,“ upozornil prezident potravinářské komory Miroslav Toman. Ceny si různě navyšují i jednotlivé obchody. Kdo chce nakupovat levně, musí do diskontů, které si přidávají nejméně. Marže u nich se pohybuje mezi 15 až 25 procenty. Naopak, až padesátiprocentní přirážka je u zboží na čerpacích stanicích na dálnici.