Společnosti Kodak hrozí bankrot

New York – Americkému výrobci fotoaparátů a filmů Kodak hrozí bankrot. Úspěchu jiných značek s digitálními modely nedokázala firma konkurovat - a ani prodej tiskáren jí na vyrovnání zisků nestačí. Zachránit ji může už jen prodej patentů v hodnotě kolem tří miliard dolarů. Společnost je nabízí už od srpna, ale zatím o ně nikdo neprojevil zájem.

Nejpopulárnější značka před nástupem digitální éry ve fotografii nejspíš skončí. Přitom právě Kodak mohl kdysi přijít s touto technologií první - jeden z jeho inženýrů ji vyvinul už v sedmdesátých letech. Na rozdíl od Canonu a Nikonu v něm ale firma neviděla zisk.

„Podívali se na něj a řekli mu, Steve, to je vážně zajímavá a výborně odvedená práce, ale teď budeš dělat na něčem jiném. A vývoj digitálního softwaru odložili o několik let,“ říká filmař a historik Robert Shanebrook.

Společnost potřebuje alespoň miliardu dolarů, aby přežila dalších šest měsíců. Pokud peníze nezíská prodejem digitálních patentů, které mají hodnotu až trojnásobku částky, vyhlásí bankrot možná už koncem tohoto měsíce. O práci by mohlo přijít i posledních třicet tisíc zaměstnanců.

  • Tiskárna kodak zdroj: ČT24
  • Fotoaparát kodak zdroj: ČT24

„Když má teď Kodak problémy s placením, bude přinejmenším dál propouštět. Ale to se děje v podstatě posledních dvacet pět let,“ říká Bob Volpe, bývalý zaměstnanec Kodaku.

Problémy nemá jen Kodak

Kodak nebude jedinou značkou, která možná nepřežije rok 2012. Mezi horké kandidáty patří taky automobilka Saab, problémy může mít i majitel restaurací KFC, firma Yum Brands. Na základě průzkumu mezi osmi tisíci americkými manažery to tvrdí marketingová společnost CoreBrand.

O budoucnost bojuje i společnost Sears. Americký obchodní řetězec bude muset kvůli slabým vánočním tržbám zavřít 120 poboček, aby se vyrovnal s očekávanou ztrátou. Jeho akcie po svátcích propadly o třetinu.

Podle CoreBrand mají letos skončit mimo jiné i pojišťovací skupina Aon a některé banky. Z vleklých problémů by se naopak měly otřepat pojišťovna AIG, Bank of America, těžařská BP nebo prodejce online filmů Netflix.

V minulých letech se Kodak zaměřil hlavně na výrobu osobních tiskáren. Zisky, které ztratil na fotoaparátech i na prodejích analogových fotofilmů, si sliboval především z inkoustových náplní. Na přežití to ale nestačilo.