Češi při nákupu potravin stále více šetří

Praha - Většina Čechů kvůli obavám z hospodářské krize výrazně změnila své nákupní zvyklosti a při nákupu potravin a základního drogistického sortimentu stále více šetří. Lidé mnohem častěji vyhledávají slevy a akční ceny. Vyplynulo to ze studie SHOPPING MONITOR, kterou zpracovala společnost Incoma GfK.

Zdeněk Skála z Incoma GfK uvedl, že zatímco v roce 2009 ekonomická situace ovlivnila chování při nákupu potravin a základního zboží 30 procent tuzemských domácností, o rok později tento ukazatel vzrostl na 60 procent a loni změnu nákupního chování přiznalo 80 procent domácností.

„Zákazníci například stále více vyhledávají slevy a akční ceny, a to v letácích roznášených do jejich domovů i přímo na prodejně,“ upozornil Skála, podle kterého se výhodné akce a slevy staly v absolutním pořadí třetím nejdůležitějším důvodem pro výběr prodejny. „Předstihly tak i význam dlouhodobé cenové úrovně prodejny,“ poznamenal Skála.

Některé zboží zákazníci kupují jen ve slevách

Akční nabídky obchodníků jsou podle generálního ředitele řetězce Spar Česká obchodní společnost Martina Ditmara stále agresivnější. „Spirála, která se roztočila, je už neúnosná. Jsou určité druhy zboží, jako je například káva nebo pleny, které se za normální cenu ani neprodají, jelikož zákazníci vyčkávají na akční nabídky,“ řekl Ditmar.

Podle studie v poslední době značně vzrostl význam reklamních letáků, ve kterých obchodníci prezentují nabídky. „Rekordních 36 procent nakupujících využívá leták pro plánování nákupu. K takto vysoké úrovni přímého vlivu letáků na nákup se Češi dostali naposledy v roce 2006, kdy očekávali silně medializované dopady zvýšení sazby DPH na ceny potravin,“ uvedl Pavel Cabal.