Banky platí stovky milionů za informace o bonitě svých klientů

Praha - Se zvyšujícím se počtem půjček roste rovněž zájem bank a nebankovních institucí, například leasingových společností, o prověření žadatelů o úvěr. Počet dotazů do Bankovního a Nebankovního registru klientských informací stoupl v loňském roce na 15,6 milionu z 15,3 milionu v předchozím roce. V roce 2007 to přitom bylo pouhých 2,1 milionu dotazů.

Ve srovnání s lety 2009 a 2010 tempo růstu počtu dotazů do registrů trochu polevilo. Podle společnosti CCB Czech Credit Bureau, která registry provozuje, to není ale tím, že by banky zmírnily svůj zájem o finanční zdraví svých klientů. „Banky a finanční instituce mají pro své kvalifikované rozhodování možnost nejen se dotázat na konkrétního klienta, ale zároveň mají možnost využít i informace, které dostávají na základě aktivního monitoringu stávajícího portfolia klientů,“ uvedla mluvčí společnosti CCB Czech Credit Bureau Luďka Raimondová.

Rostoucí tendenci má i počet lidí, kteří mají alespoň jeden zápis v některém z registrů. Na konci loňského roku jich bylo více než 5,4 milionu, což je zhruba o 300 000 osob více než na konci roku 2010. Zvyšuje se i počet smluv v obou registrech vedených úvěrů. „Na konci roku 2011 jsme v Bankovním a Nebankovním registru klientských informací evidovali celkem více než 17 milionů úvěrových kontraktů, v roce 2010 to bylo více než 16,5 milionů kontraktů,“ sdělila Raimondová. Podle ní až 70 procent všech dotazů tvoří dotazy bank a leasingových společností na potenciální nové klienty.

Dotazující instituce přitom za dotazy platí až stovky milionů. Podle mluvčí se finanční hodnota dotazů členů registrů pohybuje v desítkách korun. Podle serveru tak loňských 15,6 milionu dotazů přišlo tuzemské banky a leasingové společnosti minimálně na několik set milionů korun.