Česko hledá cestu, jak omladit svůj vozový park

Praha – Zatímco po západoevropských silnicích jezdí automobily staré kolem osmi let, průměrný věk českých automobilů loni opět mírně stoupnul, nyní dosahuje třinácti a tří čtvrtin roku. Nejobvyklejším vozem na českých silnicích je dnes postarší Škoda Felicia, výrazný podíl na stáří tuzemských aut má ovšem také skutečnost, že Češi si do garáže často pořizují ojetá auta ze západní Evropy. Odborníci proto nyní hledají cestu, jak domácí vozový park omladit.

Jen v loňském roce dovezli Češi ze zahraničí 130 tisíc starších aut. „Z těchto ojetých automobilů je téměř jedna třetina starší deseti a patnácti let,“ dodává tajemník Svazu dovozců automobilů a nepřímo tak objasňuje, proč české silnice nemládnou, ačkoli nových aut se už prodává víc než těch z bazarů.

„Tento vývoj v podstatě registrujeme už od roku 1992, kdy byla hranice stáří 14 let,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Nejstarší auta v Česku jezdila v roce 1998, kdy dosahovala věku 14,29 roku používání. Naopak nejmladší vozový park měli Češi před devíti lety se stářím aut v průměru 13,52 roku.

Aby došlo k obnově, museli by Češi nakupovat jednou tolik

Aby se vozový park omladil, museli by si Češi navíc kupovat zhruba dvakrát víc nových aut než dnes. „Kupní síla samozřejmě hraje zásadní roli. Není tolik Čechů, kteří by si každý rok kupovali těch podstatných 400 tisíc nových aut,“ řekl editor časopisu Auto Tip Jakub Kolár.

Nejstarší auta měl proto z provozu pomoct vyřadit ekologický poplatek ve výši 10 tisíc za registraci, nebo povinné pojištění i těch aut, která byla odstavená a nejezdila. Žádné z těchto opatření však nemělo kýžený efekt, a novou zbraní v boji za mladší silnice by se nyní měla stát mj. silniční daň i pro soukromá auta. „Česká republika je jednou z mála zemí, kde se neplatí silniční daň z privátních vozidel,“ argumentoval tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunk.

Všech pět nejčastějších modelů aut na českých silnicích pochází z automobilky Škoda. Vůbec nejrozšířenější je Škoda Felicia (387 920 vozidel), po ní pak Fabia (377 451 vozidel), na třetím místě Octavia. Do první pětice se dále dostal Favorit/Forman a Škoda 105, resp. 120.

Další možností, jak regulovat počet starých aut, je také využít zákony o ochraně životního prostředí. „Může to být i dost diskutované zavedení nízkoemisních zón, které umožňuje nový zákon o ovzduší,“ předkládá Šípek další cestu, jak staré vozy dostat ze silnic. Právě na podporu ekologických aut sázejí vlády na Západě. Kdo si koupí hybrid, nebo elektromobil, ušetří třeba na daních. V Česku se ale zatím nic podobného nechystá.

Vydáno pod