Česká nafta je nejdražší. Kdo za to může?

Praha - Ceny nafty v Česku jsou nejvyšší ve střední Evropě. A to i bez přičtení spotřební daně a DPH. Důvodem jsou obrovské marže pumpařů a rafinerií. Alespoň takový je výsledek studie ministerstva financí, kterou se podařilo České televizi získat.

Cena nafty se na některých pumpách šplhá až k 38 korunám za litr. Podle nové studie ministerstva financí za to nemůžou jen nejvyšší spotřební daně ve střední Evropě, ale i vysoké přirážky rafinerií a pumpařů. „Zatímco výši spotřební daně u nafty máme jedno procento pod průměrem Evropské unie, tak bez daňových vlivů máme naftu nejdražší,“ uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. 

Kdyby Česko úplně zrušilo spotřební daně a DPH na naftu, stál by její litr 19 korun a 65 haléřů. Jenže v sousedních státech by i za těchto podmínek byla ještě levnější. Na Slovensku za 19,40, v Polsku a Německu za 19,15 a v Rakousku dokonce jen za 18,40. 

Cena se už přehoupla přes 38 korun

Na pražské Jižní spojce už překročila cena nafty 38 korun. A i bez spotřební daně a daně z přidané hodnoty dnes patří k nejvyšším ve střední Evropě. Litr ropy dnes Česko dováží za 13,50. Rafinerie si účtuje za proměnu na litr nafty víc než tři koruny. Celých sedmnáct korun pak k němu na cestě k zákazníkovi přidá stát díky spotřební dani a DPH. Poslední tři koruny si berou pumpaři na svých maržích. Výsledek: litr nafty v průměru za 36 korun a 65 haléřů. 

Zástupci petrolejářského průmyslu tvrdí, že za vyšší ceny nafty jejich marže nemůžou. „Podle průzkumu, který si nechala udělat jedna evropská asociace, je v podstatě totožná s maržemi ve všech evropských zemích,“ tvrdí Ivan Indráček, šéf Společenství čerpacích stanic České republiky. 

Reportáž Petra Vaška (zdroj: ČT24)

Marže čerpacích stanic se přitom liší. Větší benzínky totiž mají i vyšší náklady. Na vyšších cenách nafty se prý ale mnohem víc podílí vnitrozemská poloha České republiky. „Čím je rafinerie umístěná víc ve vnitrozemí, tím musí mít vyšší ceny, aby si udržela efektivitu, protože má vyšší náklady na přepravu ropy. A Česká republika je na tom nejhůř,“ tvrdí Ivan Ottis, šéf České asociace petrolejářského průmyslu. 

V Česku jsou přitom podle analytiků ideální podmínky pro to, aby tady byly ceny nafty nižší než v okolních státech. Už jen proto, že má nejhustší síť čerpacích stanic. „Konkurence je v Česku opravdu vysoká. Existuje tu jeden distributor, který dává výrazně nižší ceny a stejně to nefunguje,“ diví se Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus. Růst cen nafty by se mohl díky mírně sílící koruně zastavit. Za méně než za 35 korun ale Češi zřejmě ještě dlouho tankovat nebudou.