„První schvalování projektů Pražského okruhu proběhlo v roce 2008 a při výpočtu podpory se v té době počítalo s tehdy platnými sazbami mýta,“ vysvětlil ředitel odboru evropských fondů na ministerstvu dopravy Marek Pastucha. Stát ale mýto od schválení evropské dotace už dvakrát zdražil. Ministerstvo dopravy proto muselo své žádosti o dotace přepočítat, protože na mýtu vydělá více, než původně nahlásilo. Zvýšený výběr mýta nahradí evropskou dotaci během 30 let.
Česko podle Pastuchy v konečném důsledku vydělá. Horizont 30 let je ale slabou útěchou, Česku by se peníze i kvůli rozpočtovým škrtům hodily hned. Ministerstvo dopravy letos dostalo z rozpočtu méně, než žádalo.
Stát má navíc problém vyčerpat bruselské peníze. Téměř jistě mimo jiné nestihne v požadovaném termínu do konce roku 2015 dokončit dálnici D8. Jen na ni má z Bruselu dostat osm miliard korun. A kvůli podezření z podvodu již Česko vrátilo 600 milionů korun dotací na výpadovku z Brna na Mikulov. Neprůhledná výběrová řízení mohou zase za to, že se již vzdalo dvou miliard korun na zvedání mostů na Labi.
Ministerstvo proto muselo najít náhradní projekty – hlavním má být modernizace dálnice D1. I její zahájení má však proti plánu několikaměsíční zpoždění.
