Rozčiluje vás drahý benzin? Alternativou může být auto na plyn

Praha - Auta na plyn začínají byt v Česku populární. Důvodem je poloviční cena paliva v porovnání s naftou nebo benzinem. Už nyní jezdí tímto typem vozu asi 150 tisíc Čechů. Včetně užitkových vozů se pak po českých silnicích prohání více než 200 tisíc aut na plyn. Stále je to ale výrazně méně, než kolik aut na plyn brázdí například italské silnice.

Litr nafty podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu vyjde na 36,67 koruny, litr nejpoužívanějšího benzinu Natural 95 pak v průměru na 36,09 koruny. Za litr plynu LPG řidiči zaplatí ale jen 17,73 koruny. Čím dál častěji proto přestavují své vozy tak, aby si poradily právě s plynem. Za poslední rok na českých silnicích přibylo takových aut zhruba o 6 tisíc.

Jaroslav Pelant, majitel autoservisu, který přestavuje mimo jiné i benzinová auta na plyn, jezdí v takovém voze už 25 let. Tvrdí, že tím ušetřil stovky tisíc korun. „Mně to vychází koruna na kilometr. Dělám 30 až 40 tisíc kilometrů ročně, takže za tři až čtyři roky mám vyděláno na část nového auta,“ spočítal Pelant. Jeho autoservis prý auta na plyn předělává právě častěji ruku v ruce s tím, jak v posledním čtvrt roce ceny benzinu a nafty rapidně rostly. „Od Nového roku je tady nárůst i stoprocentní, děláme v průměru dvě auta denně, což je tak 20 aut měsíčně,“ podotkl Pelant.

Výhody plynu

  • Cena: Za 40 litrů plynu řidič zaplatí kolem 700 korun, oproti tomu za benzin a naftu víc než dvojnásobek.
  • Automobil na LPG je šetrnější k životnímu prostředí než auto na benzin nebo naftu.
  • Prodlužuje se dojezd. Po přestavbě na LPG totiž v autě zůstává i klasická nádrž.

Nevýhody plynu

  • Zvýší se spotřeba automobilu. Po přestavbě je totiž těžší.
  • Plynová nádrž zabírá v autě prostor.
  • Plyn snižuje výkon motoru.
  • S automobilem na LPG nelze parkovat v krytých garážích.
Reportáž Richarda Samka a Hany Vorlíčkové (zdroj: ČT24)

Cena přestavby se pohybuje od 24 do 30 tisíc korun. Upravit se musí sání, vstřikování, přidá se reduktor chlazení, řídící jednotka, plynový ventil a nádrže se nejčastěji umisťují do kufru nebo k podvozku. Musí u nich být i pojistka. „Multiventil hlídá hladinu a zavírá a otvírá plyn, kdyby náhodou se odpojila nebo přerušila nějaká hadička, tak to automaticky zavře - únik žádný,“ vysvětlil automechanik Václav Pěkný.

Ne všichni si ale auto chtějí nechat přestavět. A zároveň jen málo automobilek nabízí auta ve verzi s pohonem na plyn. Lidé tak často spoléhají na nákup auta na LPG v bazaru. „Za poslední rok jsme zaznamenali víc než dvojnásobný nárůst. Největší poptávka je po autech od 150 do 200 tisíc korun,“ uvedl Petr Vaněček z autobazaru AAA Auto.