Novým firmám je český trh malý, cílí na zahraničí

Praha - Stále více českých firem produkujících webové, mobilní nebo herní aplikace se rovnou zaměřuje na globální trh – ten český je jim totiž malý. Podobné firmy vznikají v posledních letech mnohem častěji než dříve, jejich ambice ale často také končí bankrotem. Místní inciativa Global Startups spočítala, že firem upřednostňujících zahraniční trh je u nás v současnosti zhruba 30 a už stačily od investorů na svůj rozvoj získat 800 milionů korun.

I přes nejasnou budoucnost láká začínající podnikatele touha neomezovat se pouze na tuzemskou poptávku. Mezi nimi se ustálilo několik, kteří se svými firmami začínají promlouvat do velkého byznysu. Před několika lety, kdy Facebook v Česku teprve pronikal na trh, si například čtveřice kamarádů uvědomila, že sociální sítě budou hrát v byznysu nezastupitelnou roli. Proto založili firmu na analýzu veřejně dostupných dat, které za sebou na sociálních sítích zanechávají uživatelé. Intuice i smělý pokus se v praxi osvědčily – aplikaci navštěvuje měsíčně přes 300 tisíc klientů z celého světa.

Služba firmy Socialbakers je pro konkurenční prostředí trhu vysoce ceněna. Systém sbírá data z Facebooku, Twitteru i dalších sociálních sítí a klientovi je v rychlé formě zobrazuje. „Když jste třeba zástupce koncernu Coca Cola a chcete se porovnat třeba na fcb nebo tweetu s Pepsi Colou a dalšími firmami, konkrétně se tam porovnávají interakce - jak lidé komunikují se značkou, jak moc ji mají rádi,“ popsal výkonný ředitel Socialbakers Jan Řežab.

Odborný web TechCrunch firmu označil za nejrychleji rostoucí v tomto odvětví. Pobočky už má v Mnichově, Londýně a San Francisku a její produkty využívá Lufthansa, L'Oreál nebo Samsung. Jako u většiny začínajících firem však zakladatelé nejsou schopni financovat strmý růst z vlastních zdrojů. Oslovili proto několik investorů a nakonec do firmy nalil dva miliony eur známý evropský fond rizikového kapitálu Earlybird. Investice je pětiletá a po jejím uplynutí budou moci zakladatelé podíly odkoupit nazpět, či firmu úplně prodat. Ve Spojených státech se teď zviditelnily díky republikánským primárkám. Očima uživatelů sociálních sítí zkoumali oblibu jednotlivých kandidátů na prezidenta i témata, o kterých se na sítích nejčastěji diskutuje.

Druhý příklad zavedl kamery Ekonomiky+ za Robinem Razskou, který se původně chtěl živit jako hráč počítačových her. Podnikat začal ve 14 a před třemi lety založil první firmu na vývoj mobilních aplikací. Velmi rychle ale pochopil, že pokud se chce prosadit, musí proniknout na americký trh. Nyní se podílí na vývoji dvou aplikací pro iPhone - první založená na sdílení videí získala investici 10 milionů dolarů, druhá, jejíž podstatou je komunikace lidí pomocí fotografií, na konci března obdrží od investorů 5 milionů dolarů. „Investory zaujal náš tým, protože máme zajímavé lidi v týmu, dbáme na design, a cítili, že dokážeme nápady realizovat,“ řekl Raszka.

Ekonomika ČT24 (zdroj: ČT24)

Firma Romana Staňka a jeho společníků začala předčasem nabízet analýzu obchodních dat jako službu. Využila současného trendu, kdy mnoho firem ruší svá IT oddělení i úschovny serverů a přechází se svými daty do takzvaného cloudu. „Prostě přijdete na internet a naleznete analytiku. Je to celý soubor informací, který sbírá data z minulosti vaší firmy a snaží se vám buď ukázat, jak ta minulost probíhala, jak probíhají vaše obchodní aktivity nebo aktivity podpory zákazníka, abyste mohli na základě toho udělat rozhodnutí,“ vysvětlil zástupce firmy Zdeněk Svoboda.

Internetová společnost otevřeně přiznává, že český trh je pro ně malý a málo perspektivní. Ve svém úsilí dosáhli toho, že v současnosti má firma centrálu v San Francisku, vývoj produktů v Praze a Brně a testovací centrum sídlí ve Vietnamu. Mezi její zákazníky se řadí největší americké firmy. Rozvoj firmy přitom opět financují výhradně zahraniční investoři, kteří do ní už vložily bezmála třicet milionů dolarů.

V Česku existuje asi třicítka podobných firem, i když různých velikostí a úspěchů. Aktuálně si velmi dobře vede například firma zaměřená na vývoj her. Její počin Pool Live má podle Global Startups denně na Facebooku milion unikátních hráčů.