Propouštění se chce letos vyhnout 85 procent firem

Praha - Každá jedenáctá firma chce letos propouštět. Na druhou stranu 85 procent společností tvrdí, že počet zaměstnanců měnit nebude. Ukázal to průzkum společnosti Manpower, jehož výsledky má Česká televize exkluzivně k dispozici. Boj o to, za kolik budou lidi pracovat, ale v mnoha případech teprve vrcholí.

Postoj odborářů zní jasně, platy nesmějí klesat. A pokud se bude letos zdražovat, zvýšení mzdy musí alespoň vyrovnat vyšší životní náklady. „Požadavky odborů pro zaměstnance jsou, abychom udrželi reálnou mzdu. To značí, aby aspoň navýšení mezd bylo o inflaci - zhruba kolem tří procent,“ říká Ladislav Sladký z odborového svazu Vítkovice a.s. 

„My samozřejmě chceme, aby reálná mzda zůstala zachována, ale taky aby vzrostla, protože z naší firmy odešlo 700 zaměstnanců. A ti, kteří zůstali, za ně budou muset pracovat,“ vysvětluje odborový předák ArcelorMittal Ostrava Vítězslav Prak. 

Druhá strana, tedy zaměstnavatelé, už ale situaci tak jasně nevidí. Jejich náklady zvyšují například dražší pohonné hmoty nebo elektřina. Naopak špatná ekonomická situace je nutí tlačit ceny dolů. „Chceme být určitě opatrní a nedokážeme tyto prostředky garantovat,“ uvádí personální ředitel Vítkovice a.s. Martin Lehocký. 

„Je nutno postupovat velice uvážlivě, aby nebyla narušena konkurenční výhoda a konkurenceschopnost našich firem, kterou v současné době mají,“ doplňuje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Šetřit navíc budou i obory, kde si ještě před pár měsíci zaměstnanci nemohli stěžovat. Patří mezi ně i hlavní zástupci českého vývozu. 

Automobilky už nebudou tak štědré 

Ještě v loňském roce se přitom automobilkám v Česku dařilo. Najaly přes pět tisíc nových pracovníků a svým zaměstnancům zvýšily mzdy průměrně o více než 4,5 procenta. Letos zřejmě už tak štědré nebudou. Zatímco loni si dělníci vydělali až o 16 procent více než v roce 2010, letos je podle odhadů čeká jen tříprocentní růst. 

Navíc úsporná opatření omezí i další výhody, na které byly zaměstnanci zvyklí. „Firmy přehodnocují to, komu poskytnou služební auto, notebook nebo mobilní připojení,“ říká manažer komunikace společnosti Manpower Jiří Halbrštát. Nejchmurněji vidí svou budoucnost, alespoň podle společnosti Manpower, firmy ve stavebnictví a v zemědělství. Naopak dařit by se mohlo společnostem zaměřeným na IT a technologie. 

Vydáno pod