Pepsi a Coca-Cola nechtějí být karcinogenní – pro USA změní složení

New York – Způsob, jakým výrobci sladkých limonád Pepsi a Coca-Cola obarvují své produkty, se bude měnit. Pokud by tak neudělali, museli by své oblíbené nápoje označit jako karcinogenní, vyžaduje to zákon v nejlidnatějším americkém státě - Kalifornie. Výzkum totiž objevil, že karamel, pro typickou barvu tolik důležitý, obsahuje prvky, které mohou způsobit rakovinu.

Přestože nařízení platí pouze ve státu Kalifornie, výrobci změní způsob obarvování svých produktů po celých Spojených státech. V Česku prodávané limonády zůstanou nezměněny, současné složení nápojů od Pepsi a Coca-Coly splňuje veškeré evropské normy.

Kritizovaným prvkem je 4-methylimidazol. Organizace spotřebitelů, Centrum pro vědu a veřejný zájem, tvrdí, že tato chemikálie způsobuje rakovinu. Do nápojů se dostává spolu s karamelem nebo karamelovými barvivy. Může tak být nejen ve sladkých limonádách, ale třeba také v tmavých pivech.

Nebezpečí pro lidské zdraví nebylo prokázáno

Stát Kalifornie látku přidal na svůj seznam karcinogenů poté, co bylo zjištěno, že ve vysokých koncentracích u zvířat způsobuje nádory. Studie však neprokázala, že se podobné účinky projevují i na člověka. Podle úřadů by lidé museli vypít nejméně tisíc plechovek koly denně, aby se látky obsažené v nápojích mohly podílet na vzniku rakoviny.

Výroba Coca-Coly
Zdroj: Isifa/Caro/Bastian

Coca-Cola i Pepsi proto nadále tvrdí, že jejich nápoje byly vždy bezpečné. „Zákazníci u našich produktů nezaznamenají žádnou změnu a nemusejí se obávat žádných zdravotních problémů,“ prohlásila Americká asociace výrobců nápojů zastupující i další producenty, s tím, že jeho členové nepřestanou nápoje barvit pomocí karamelu. Změní však své složení, aby splňovaly kalifornské předpisy.

Zástupkyně Coca-Coly Diana Garza Ciarlante ohlásila, že společnost nařídila svým dodavatelům karamelu, aby změnili své výrobní postupy. Mají tak docílit snížení úrovně 4-methylimidazolu. „I když jsme přesvědčeni, že neexistuje ohrožení veřejného zdraví, které by odůvodnilo takové změny, vyzvali jsme dodavatele k tomuto kroku,“ poznamenala s tím, že nechce, aby jejich limonády byly předmětem „vědecky neopodstatněného varování“.