New York – Způsob, jakým výrobci sladkých limonád Pepsi a Coca-Cola obarvují své produkty, se bude měnit. Pokud by tak neudělali, museli by své oblíbené nápoje označit jako karcinogenní, vyžaduje to zákon v nejlidnatějším americkém státě - Kalifornie. Výzkum totiž objevil, že karamel, pro typickou barvu tolik důležitý, obsahuje prvky, které mohou způsobit rakovinu.
Pepsi a Coca-Cola nechtějí být karcinogenní – pro USA změní složení
Přestože nařízení platí pouze ve státu Kalifornie, výrobci změní způsob obarvování svých produktů po celých Spojených státech. V Česku prodávané limonády zůstanou nezměněny, současné složení nápojů od Pepsi a Coca-Coly splňuje veškeré evropské normy.
Kritizovaným prvkem je 4-methylimidazol. Organizace spotřebitelů, Centrum pro vědu a veřejný zájem, tvrdí, že tato chemikálie způsobuje rakovinu. Do nápojů se dostává spolu s karamelem nebo karamelovými barvivy. Může tak být nejen ve sladkých limonádách, ale třeba také v tmavých pivech.
Nebezpečí pro lidské zdraví nebylo prokázáno
Stát Kalifornie látku přidal na svůj seznam karcinogenů poté, co bylo zjištěno, že ve vysokých koncentracích u zvířat způsobuje nádory. Studie však neprokázala, že se podobné účinky projevují i na člověka. Podle úřadů by lidé museli vypít nejméně tisíc plechovek koly denně, aby se látky obsažené v nápojích mohly podílet na vzniku rakoviny.
Coca-Cola i Pepsi proto nadále tvrdí, že jejich nápoje byly vždy bezpečné. „Zákazníci u našich produktů nezaznamenají žádnou změnu a nemusejí se obávat žádných zdravotních problémů,“ prohlásila Americká asociace výrobců nápojů zastupující i další producenty, s tím, že jeho členové nepřestanou nápoje barvit pomocí karamelu. Změní však své složení, aby splňovaly kalifornské předpisy.
Zástupkyně Coca-Coly Diana Garza Ciarlante ohlásila, že společnost nařídila svým dodavatelům karamelu, aby změnili své výrobní postupy. Mají tak docílit snížení úrovně 4-methylimidazolu. „I když jsme přesvědčeni, že neexistuje ohrožení veřejného zdraví, které by odůvodnilo takové změny, vyzvali jsme dodavatele k tomuto kroku,“ poznamenala s tím, že nechce, aby jejich limonády byly předmětem „vědecky neopodstatněného varování“.