Sportu chybí peníze z hazardu. Loterijní firmy šetří kvůli daním

Praha – Sportu, včetně toho profesionálního, chybí peníze. Loterijní firmy dávaly například do fotbalu formou sponzoringu až 300 milionů ročně. Nyní ale kvůli nové dani takový objem peněz do sportu dávat nechtějí. Za atraktivní místo na hrudi fotbalistů a označení „generální partner“ si průměrný prvoligový klub ze středu tabulky ještě vloni účtoval deset milionů Kč; dnes se spokojí se šesti.

„Při novém vyjednávání jsou ochotny jít o násobky směrem dolů, aby si udržely hlavního nebo generálního sponzora,“ komentuje to Marek Herman, výkonný ředitel Asociace provozovatelů kurzových sázek. Předseda Ligové fotbalová asociace Dušan Svoboda doplňuje: „Je to věc dvoustranného vyjednávání. Kluby, které tu sílu nemají, jsou rády za jakéhokoliv sponzora v jakémkoliv rozsahu.“

Důvodem snížení sponzorských darů je novela loterijního zákona. Dříve hazardní firmy sponzorovaly sportovní kluby z peněz, které musely odvádět na dobročinné účely (6 až 20 procent). Teď místo toho platí daň z příjmu (19%) a loterijní daň (20%). Sponzoring se proto škrtá. „Dramaticky se zvýšilo daňové zatížení, takže naše možnosti, co se sponzoringu týče, už nebudou takové jako v minulých letech,“ říká mluvčí Fortuny Petr Šrain.

Sportovní výkony přitom nehrají žádnou roli. Společnost Tipsport například rozvázala partnerství s mistrovskou Plzní. „Kromě Plzně jsme větší spolupráci ukončili v Mladé Boleslavi a s velkou pravděpodobností nebudeme pokračovat ve sponzoringu Sigmy Olomouc,“ prozradil mluvčí Tipsportu Lubomír Ježek.

Týmy začnou šetřit na podpoře mládeže

Kvůli novele loterijního zákona přišel o generálního partnera také nejstarší klub v Česku, pražská Slavia. „Samozřejmě se snažíme ztrátu pokrýt, ale určitý finanční výpadek to znamená,“ uvedla mluvčí klubu Soňa Nouzáková. Nejvyšší rozpočet v České lize má fotbalová Sparta, kolem 300 milionů korun. Zhruba polovinu z toho dávají sponzoři. Mladá Boleslav má na letošek v rozpočtu 150 milionů a kluby ve středu tabulky kolem 100 milionů. Větší část tvoří právě příspěvky od sponzorů.

„Obecně se uvádí, že z rozpočtové částky se zhruba 50 procent využije na platy hráčů,“ vysvětluje sportovní redaktor Luděk Mádl. Loterijní firmy sponzorují většinu fotbalových klubů. I ty, které si sponzora zatím udržely, čeká licitování pro příští sezonu. Týmy s menšími rozpočty možná začnou šetřit na podpoře svých mládežnických týmů.

Reportáž Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)