Lednové slevy se protáhly do března, obchody se bojí odlivu zákazníků

Praha – Tradiční lednové výprodeje se protahují déle, než by si samotní obchodníci přáli. Když totiž zkusí promoční akce ukončit, zákazníci od nich rychle odcházejí.

Nápisy se slevami v řádu desítek procent letos lákají kupující nezvykle dlouho, ať už se jedná o obchody v Praze, Bukurešti nebo například Bělehradu. „Teď máme finální slevy. Ceny jsme snížili až o 70 procent,“ říká Marija Simicová, manažerka bělehradské prodejny značky Time Out.

Důvod je jednoduchý: na zákazníky slevy fungují, a to zejména v době ekonomické recese. V Česku jsou navíc nakupující extrémně citliví na cenu – podíl nákupů v akci se v tuzemsku od roku 2009 trvale zvyšuje. V současnosti už představuje zhruba polovinu hodnoty i objemu nakoupeného zboží.

„Tato situace je naprosto unikátní v rámci celé Evropy, možná i celého světa. Například druhá země v nákupu během promočních akcí je Slovensko, které má ale podíl pouze 36 procent,“ upřesňuje Vladimíra Šebková z GfK Czech. „Řetězce, které se pokusily snížit prodej v rámci promočních akcí nebo se orientovat na jiné než zajímavé kategorie, tyto kroky velmi rychle pocítily na obratu a na ztrátě kupujících,“ dodala.

Reportáž Ivy Brejlové (zdroj: ČT24)

Ani v dalších měsících však prodejci zvýšení tržeb neočekávají. Zákazníci obvykle po letních slevách čekají až na podzim, kdy se bude vyprodávat například letní oblečení.

Vydáno pod