Praha – Tradiční lednové výprodeje se protahují déle, než by si samotní obchodníci přáli. Když totiž zkusí promoční akce ukončit, zákazníci od nich rychle odcházejí.
Lednové slevy se protáhly do března, obchody se bojí odlivu zákazníků
Nápisy se slevami v řádu desítek procent letos lákají kupující nezvykle dlouho, ať už se jedná o obchody v Praze, Bukurešti nebo například Bělehradu. „Teď máme finální slevy. Ceny jsme snížili až o 70 procent,“ říká Marija Simicová, manažerka bělehradské prodejny značky Time Out.
Důvod je jednoduchý: na zákazníky slevy fungují, a to zejména v době ekonomické recese. V Česku jsou navíc nakupující extrémně citliví na cenu – podíl nákupů v akci se v tuzemsku od roku 2009 trvale zvyšuje. V současnosti už představuje zhruba polovinu hodnoty i objemu nakoupeného zboží.
„Tato situace je naprosto unikátní v rámci celé Evropy, možná i celého světa. Například druhá země v nákupu během promočních akcí je Slovensko, které má ale podíl pouze 36 procent,“ upřesňuje Vladimíra Šebková z GfK Czech. „Řetězce, které se pokusily snížit prodej v rámci promočních akcí nebo se orientovat na jiné než zajímavé kategorie, tyto kroky velmi rychle pocítily na obratu a na ztrátě kupujících,“ dodala.
Ani v dalších měsících však prodejci zvýšení tržeb neočekávají. Zákazníci obvykle po letních slevách čekají až na podzim, kdy se bude vyprodávat například letní oblečení.